Shazam to prosta aplikacja to rozpoznawania utworów. Wystarczy ja uruchomić i aplikacja odsłuchuje utwór, szuka w sieci tytułu i wykonawcy oraz tytułu albumu mu z którego pochodzi. Setki milionów osób co miesiąc w ten sposób sprawdza przypadkowo zasłyszane piosenki w sklepach, radiu i na ulicy.

Szefowie Shazam podkreślili, że to jedna z niewielu aplikacji, która liczbą uczestników dorównuje Twitterowi, Facebookowi czy YouTube.

Od niedawna aplikacja umożliwia też szybkie kupienie "rozpoznanego" utwory, kierując na odpowiednie strony sklepów internetowych. Shazam potrafi też już rozpoznać niektóre programy telewizyjne oraz reklamy.

Aplikacja powstała w 1999 roku i od tego czasu została zainstalowana na ponad 500 mln urządzeń mobilnych. Liczba użytkowników rośnie z miesiąca na miesiąc o ok 13 proc. Dzięki Shazam ponad 400 tys. utworów jest ściąganych z sieci z legalnych serwisów i za opłatą.

Sazam planuje też debiut giełdowy. Co prawda kierownictwo firmy nie robi z tych planów żadnej tajemnicy, to nie chce mówić o konkretnych datach. jednym z inwestorów Shazam jest meksykański miliarder Carlos Slim.