Rynek reklamy wzrośnie nawet o 3,3 proc.

Dom mediowy Starlink podtrzymał prognozy dla reklamy w tym roku, podając, że po I półroczu wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 3,73 mld zł i były wyższe o 2,8 proc.niż rok wcześniej.

Publikacja: 14.08.2015 13:22

Całorocznie firmy wydadzą w tym roku na reklamę maksymalnie o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Historycznie wzrost PKB powyżej 3 proc. powinien utrzymywać wielkość rynku reklamy na stabilnym poziomie, a w 2015 prognozowany wzrost ma wynieść 3,3 proc. - 3,4 proc. W związku z tym pozostawiamy na dotychczasowym poziomie prognozy wzrostu rynku reklamy w 2015 roku w przedziale 2,7 proc. – 3,3 proc. – komentuje Piotr Piętka, prezes Starcom Mediavest Group.

Jak dodaje, gospodarkę napędzają wprawdzie m.in. inwestycje publiczne przed wyborami i poprawa bilansu handlowego, ale ożywienie w strefie euro może się okazać nietrwałe w związku z sytuacją Grecji, co – wraz z sytuacją na rynkach amerykańskim i chińskim, może destabilizować także naszą gospodarkę.

W I półroczu firmy wydały na reklamę w Polsce 3,73 mld zł, najwięcej na promocję w telewizji – 1,98 mld zł (to o 3,3 proc. więcej niż przed rokiem), a najszybciej wzrosły wydatki na promocję w Internecie: o 9,2 proc. do 859,8 mln zł. Szybko rosły też wydatki na reklamę radiową: o 7,7 proc. do 301,4 mln zł, a o 2,8 proc. (do 41,8 mln zł) zwiększyły się nakłady na reklamę w kinach. Pozostałe media odnotowały spadki wpływów z reklam. W reklamie zewnętrznej wpływy były niższe o 1,3 proc. (i wynosiły 210,9 mln zł), w czasopismach: o 13,4 proc. (sięgały 198,4 mln zł), a w gazetach: o 13,9 proc. (spadły do 138,1 mln zł).

Swoje szacunki rynku reklamy podała też dziś giełdowa Agora. Według niej wydatki na reklamę w Polsce wyniosły w I półroczu 3,8 mld zł i były wyższe rok do roku o 3,5 proc. Najszybciej rosły wpływy radia – o 11 proc .i Internetu - o 9 proc., kolejne były telewizja: wzrost o 3,5 proc. i kino (wzrost o 3 proc.). Przychody reklamowe gazet spadły 10,5 proc., a czasopism – o 9,5 proc. W samym drugim kwartale cały rynek reklamy wzrósł według Agory o 2,5 proc. i był wart 2,1 mld zł.

- Spółka podtrzymuje swoje szacunki tegorocznego wzrostu wartości wydatków na reklamę w Polsce w przedziale od 2 do 4 proc. Biorąc jednak pod uwagę pozytywne sygnały płynące z polskiej gospodarki oraz wyższy od oczekiwanego wzrost wydatków na reklamę w okresie styczeń – czerwiec 2015 r., Agora nie wyklucza, że dynamika tego wzrostu w 2015 r. może kształtować się w górnych granicach przewidywanego zakresu wzrostu – podano.

Całorocznie firmy wydadzą w tym roku na reklamę maksymalnie o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Historycznie wzrost PKB powyżej 3 proc. powinien utrzymywać wielkość rynku reklamy na stabilnym poziomie, a w 2015 prognozowany wzrost ma wynieść 3,3 proc. - 3,4 proc. W związku z tym pozostawiamy na dotychczasowym poziomie prognozy wzrostu rynku reklamy w 2015 roku w przedziale 2,7 proc. – 3,3 proc. – komentuje Piotr Piętka, prezes Starcom Mediavest Group.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście