Reklama
Rozwiń
Reklama

Wiele e-wyzwań przed nami

Choć dostęp do sieci ma już 76 proc. gospodarstw, wielu internautów nie wie, jakie zagrożenia na nich czyhają.

Aktualizacja: 17.08.2016 10:52 Publikacja: 16.08.2016 20:02

Wiele e-wyzwań przed nami

Foto: 123RF

Niespełna 3 mln gospodarstw domowych nadal obywa się bez dostępu do sieci – wynika z danych Ministerstwa Cyfryzacji. To gospodarstwa położone głównie w małych miejscowościach. – Mimo to największym wyzwaniem dla dalszego rozwoju sieci w Polsce wcale nie będzie załatanie „internetowych białych plam", ale raczej edukacja osób, które nie posiadają odpowiednich umiejętności w zakresie korzystania z internetu, czy po prostu nie odczuwają takiej potrzeby – uważa Kamil Ściana, konsultant w agencji doradczej Hill+Knowlton Stategies.

Co ciekawe, nasycenie usługami dostępu do sieci wynosi już 102 proc., co w praktyce oznacza, że odnotowano więcej umów na korzystanie z szerokopasmowego internetu niż mamy w Polsce gospodarstw domowych. Nie wypadamy też źle pod względem prędkości łączy – tu wyprzedzają nas np. Czesi i Norwegowie, a światowym liderem jest Korea Południowa.

Zagrożeń nie brakuje

Internet zrewolucjonizował praktycznie wszystkie aspekty naszego życia. Jest olbrzymią szansą, ale niesie ze sobą również szereg zagrożeń. Dotyczą chociażby naszej prywatności.

– Coraz więcej podmiotów ma o nas dużą wiedzę, której nie powinny używać niezgodnie z naszymi intencjami. Mamy też problem cyberbezpieczeństwa, ponieważ jesteśmy coraz bardziej uzależnieni od ciągłego dostępu do informacji i narzędzi dostępnych przez internet – mówi Artur Józefiak, dyrektor zespołu bezpieczeństwa Accenture w Polsce.

Zapewnieniem bezpieczeństwa internetu zajmuje się u nas Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Działające w jej strukturach Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa realizuje strategię stworzoną przez Ministerstwo Cyfryzacji. Jest ośrodkiem wczesnego ostrzegania, zajmuje się też obsługą zgłoszeń szkodliwych i nielegalnych treści. Na brak pracy narzekać nie może: tylko w pierwszym półroczu 2016 r. zespół Dyżurnet.pl odnotował 7897 incydentów, spośród których aż 1785 było dziecięcą pornografią.

Reklama
Reklama

Przed NASK stoją też inne wyzwania, m.in. związane z edukacją. Instytut chce zostać wirtualnym operatorem sieci edukacyjnej dla szkół z programu operacyjnego „Polska cyfrowa". Już realizuje na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji pilotażowy projekt w województwie podlaskim i mazowieckim.

Polacy ochoczo blokują reklamy

O dynamicznym rozwoju internetu w naszym kraju świadczy chociażby rosnący popyt na cyfrowe usługi finansowe. Już 13,5 mln Polaków korzysta z bankowości internetowej i prawie 6 mln z bankowości mobilnej. Wraz z popularnością e-bankowości rośnie też ryzyko związane z cyberbezpieczeństwem. Praktyka pokazuje, że przestępcy nie przebierają w środkach, by dostać się do naszych elektronicznych portfeli.

– Klienci, myśląc o zagrożeniach w bankowości internetowej i mobilnej, najczęściej zwracają uwagę na zgubienie czy kradzież sprzętu, z którego korzystają. Tymczasem najważniejsza jest ochrona tych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem oraz niepoddawanie się socjotechnikom (fałszywym e-mailom czy wiadomościom SMS), których celem jest wyłudzenie haseł i poufnych informacji – przestrzega Robert Hibner, dyrektor departamentu kanałów elektronicznych mBanku.

Oczy specjalistów od internetu kierują się też w stronę wideo. – Z jednej strony sieci reklamowe i wydawcy oferują coraz więcej formatów reklamowych związanych z wideo, z drugiej strony wszyscy wydawcy i nadawcy telewizyjni ścigają się na skolonizowanie rynku VoD – mówi Albert Hupa, ekspert z IRCenter.

Polacy są entuzjastycznie nastawieni do internetu mobilnego, z którego korzystają przede wszystkim na smartfonach. – Ok. 58 proc. osób korzystających z internetu korzysta też z Facebooka, na którym spędza średnio 19 minut dziennie. Chociaż marki w Polsce nie nauczyły się jeszcze korzystać z reklam mobilnych, to Facebook i Google już czekają z gotowymi rozwiązaniami reklamowymi – podkreśla ekspert z IRCenter.

Co ciekawe, Grecja wiedzie wspólnie z nami prym w korzystaniu z oprogramowania blokującego reklamy internetowe (ponad 30 proc. użytkowników). – Z jednej strony ludzie bronią się w ten sposób przed często nachalną reklamą w sieci, z drugiej jednak przez to systematycznie pozbawiają internetowch twórców i wydawców części należnych im przychodów – mówi Łukasz Chomyn, ekspert z agencji Grandes Kochonos Digital. Firmy z internetu rezygnować na pewno nie będą, bo to właśnie w tym kanale komunikacji przychody reklamowe rosną najszybciej.

Reklama
Reklama

Prawo nie nadąża

Dużym wyzwaniem jest internet rzeczy. Ten dynamicznie rozwijający się obszar daleko w tyle pozostawia rozwiązania legislacyjne. – W momencie, gdy jesteśmy u progu gromadzenia na nasz temat danych przez większość otaczających nas przedmiotów – od telefonu, przez sprzęt muzyczny, na lodówce skończywszy – precyzyjne ujęcie prawne tego rodzaju zagadnień to duże i niełatwe wyzwanie – podkreśla Chomyn.

Obok samej sieci i dostępu do niej wyzwaniem staje się też umiejętne wykorzystanie ogromnych wolumenów danych. – Tu w coraz większym stopniu możemy spodziewać się wykorzystania zaawansowanych technologii, jak sztuczna inteligencja, w połączeniu z technologiami Big Data – zapowiada Sławomir Lubak, dyrektor zarządzający Accenture Communications, Media and Technology w Polsce.

Bez internetu ani rusz

W II kwartale 2016 r. w rejestrze domeny .pl odnotowano 261 843 nowe rejestracje. Dane te świadczą o stabilizacji na polskim rynku po okresie rekordowych rezultatów w kilku poprzednich kwartałach – podaje NASK. Na koniec czerwca rejestr domeny .pl miał ponad 1 mln abonentów, z czego niemal 67 proc. stanowili przedsiębiorcy, a pozostałe 33 proc. – osoby fizyczne. Z kolei odsetek firm posiadających własną stronę internetową w 2015 r. wyniósł ponad 65 proc. Prawie dwie trzecie firm wykorzystuje stronę w celu prezentacji swoich wyrobów i usług. Rośnie popularność mediów społecznościowych, w swoim biznesie wykorzystuje je już prawie połowa dużych przedsiębiorstw – podaje GUS.

Media
Walka o Warner Bros. Discovery: Netflix refinansuje, Larry Ellison gwarantuje
Media
Kreml zabiera Rosjanom WhatsApp
Media
PTWP obejmuje większościowy pakiet akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”
Media
101. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się na YouTubie
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama