O kłopotach z elektroniczną księgowością

Wyjaśniamy, dlaczego klienci mBanku nie mogli korzystać z serwisu dla mikrofirm

Publikacja: 02.12.2008 17:45

„W serwisie MikroFirmy prowadzonym przez mBank jednym z ważniejszych paneli jest księgowość elektroniczna. W listopadzie przez kilka dni nie można było się dostać na tę stronę.

Mogę to zrozumieć, wszak to tylko technika. Bulwersuje mnie jednak fakt, że operatorzy mBanku szli wtedy w zaparte, twierdząc, że u nich wszystko działa.

Skoro 10 listopada po raz pierwszy zgłosiłem bankowi problemy – a pewnie nie byłem jedyny – to znaczy, że operatorzy robią z ludzi wariatów zupełnie świadomie. Pytanie, jak duża to awaria. Czy dane księgowe klientów zostały zachowane czy stracone? A jeśli stracone, jakie konsekwencje wobec urzędu skarbowego poniosą klienci, którzy zaufali serwisowi? Irytujące jest też lekceważenie klientów przez bank. Należę do dość świadomych użytkowników różnych serwisów internetowych i pierwszy raz spotkałem się z tak żenującym zachowaniem” – napisał do redakcji jeden z czytelników DF.

Z opinią, że mBank lekceważy klientów, nie zgadza się Anna Moszczyńska, rzecznik prasowy tej instytucji.

– Początkowo zgłoszeń było tylko kilka. Problem dotyczył więc niewielkiej grupy. W tym czasie strona mikrofirmy.pl była widoczna w sieci wewnętrznej mBanku i funkcjonowała prawidłowo. Na co dzień spotykamy się z tym, że nieprawidłowo skonfigurowana przeglądarka uniemożliwia klientom korzystanie z naszych usług. Dlatego klienci, którzy do nas dzwonili, otrzymywali instrukcję, jak sprawdzić funkcjonowanie ich własnych stacji i wykluczyć najczęściej pojawiające się przyczyny braku dostępu do mBanku. Było to w pełni zgodne z naszą praktyką – wyjaśnia Moszczyńska.

Tym razem przyczyną problemów nie były jednak komputery użytkowników. Trzy dni po pierwszych zgłoszeniach, 12 listopada, bank „stwierdził i zidentyfikował przyczynę niedostępności strony poza siecią wewnętrzną banku”. Od tej pory operatorzy telecentrum informowali już klientów, że bank pracuje nad rozwiązaniem problemu. Następnego dnia zewnętrzny partner mBanku odpowiadający za moduł księgowy, czyli ifirma.pl, udostępnił alternatywny dostęp do tych usług. Natomiast kilka godzin później awaria została usunięta.

[wyimek]Tym razem przyczyną problemów nie były jednak komputery użytkowników[/wyimek]

Warto wyraźnie podkreślić, że usług księgowych nie świadczy sam mBank, lecz jego zewnętrzny partner. Klienci mBanku, którzy zarejestrują się w serwisie dla mikrofirm, przez sześć miesięcy mogą z nich korzystać bezpłatnie. Wcześniej muszą tylko wyrazić na to zgodę i zaakceptować regulamin świadczenia usługi. W dokumencie tym operator usługi zastrzega, że nie jest odpowiedzialny za jakiekolwiek szkody i straty powstałe z powodu użycia, niemożliwości użycia lub błędnego działania serwisu, łącznie ze szkodami z tytułu utraty zysków z prowadzenia przedsiębiorstwa, przerw w działalności przedsiębiorstwa lub utraty informacji gospodarczej oraz innymi szkodami o charakterze majątkowym.

Szczęście w nieszczęściu polegało na tym, że awaria wydarzyła się w pierwszej połowie miesiąca.

– Usługa naszego partnera jest skierowana do mikrofirm rozliczających się na zasadach ogólnych. Są one zobowiązane do regulowania podatków dochodowych do 20. dnia każdego miesiąca oraz VAT do 25. dnia każdego miesiąca. Dlatego ograniczenia w dostępie do strony nie powinny mieć dla mikroprzedsiębiorców żadnych negatywnych konsekwencji – mówi Moszczyńska. – Gdyby jednak ktoś z klientów w wyniku awarii poniósł straty, prosimy o ich zgłoszenie i udokumentowanie. Zapewniamy też, że mimo ograniczonego dostępu do modułu księgowego dane klientów przez cały czas były bezpieczne, i przepraszamy ich za wszystkie utrudnienia.

„W serwisie MikroFirmy prowadzonym przez mBank jednym z ważniejszych paneli jest księgowość elektroniczna. W listopadzie przez kilka dni nie można było się dostać na tę stronę.

Mogę to zrozumieć, wszak to tylko technika. Bulwersuje mnie jednak fakt, że operatorzy mBanku szli wtedy w zaparte, twierdząc, że u nich wszystko działa.

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie