W styczniu 2009 r. w Polsce było 5,5 mln abonentów usług dostępu do Internetu. W ciągu pół roku liczba ta wzrosła o ponad 600 tys. łączy – podał w ostatnim raporcie Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Jeżeli w kolejnych miesiącach użytkowników będzie przybywać w podobnym tempie, to poziom 6 mln abonentów polski rynek telekomunikacyjny przekroczy w połowie roku. Dla porównania w Polsce jest 10 – 11 mln abonentów telefonii stacjonarnej i ponad 30 mln użytkowników komórek.

Z raportu UKE wynika, że największym dostawcą Internetu w Polsce wciąź jest grupa Telekomunikacji Polskiej (razem z siecią Orange), do której należy 43,7 proc. rynku. Drugim co do wielkości operatorem jest sieć kablowa UPC (7 proc.). Udział grupy TP w rynku spadł jednak w ciągu analizowanego półrocza o ponad 3 pkt proc. Spadek ten byłby jeszcze większy, gdyby nie Orange, której dynamicznie przybywa klientów usług internetowych.

To właśnie operatorzy mobilni wyglądają na wielkich wygranych internetowego rynku. Tylko w drugim półroczu 2008 r. przyciągnęli 330 tys. abonentów dostępu do Internetu. W ciągu trzech lat udało im się zdobyć 15 proc. rynku, a liczba mobilnych modemów przekroczyła milion. Według UKE 41 proc. polskich gospodarstw domowych posiada internetowe łącze.

[ramka]4,5 mld zł będzie w tym roku wart rynek dostępu do Internetu według szacunków „Rz” [/ramka]