Wydatki na reklamę zwiększą się wtedy o ok. 8 proc. do 7,89 mld zł.
W tym roku wydatki na reklamę w Polsce spadną bardziej, niż zakładały wcześniejsze, czerwcowe szacunki - wynika z najnowszego raportu domu mediowego ZenithOptimedia. Według firmy rynek skurczy się w tym roku nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart prawie 7,3 mld zł.
Najbardziej spadną wpływy gazet (o 17 proc., do 620 mln zł)) i magazynów (o13 proc., do 795 mln zł). Telewizja, radio i reklama zewnętrzna stracą natomiast po 6 proc. wpływów z reklam. Reklamowe wpływy stacji telewizyjnych w tym roku wyniosą 3,78 mld zł, radiowych - 496 mln zł, a firm outdoorowych - 664 mln zł.
Wydatki na reklamę w kinach pozostaną w porównaniu z ubiegłym rokiem bez zmian (95 mln zł). Beneficjentem kryzysu będzie natomiast reklama internetowa. Według najnowszych szacunków wydatki firm na promocje w sieci w Polsce urosną w tym roku o 15 proc. do 846 mln zł. - Bardzo istotnym trendem, który będzie się pogłębiał będzie przesunięcie udziałów z mediów drukowanych do Internetu. To naturalna ewolucja, którą można zaobserwować na rozwiniętych rynkach reklamowych w USA oraz Europie Zachodniej – podkreśla Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska. Jak dodaje, pomimo zmniejszenia udziałów w rynku i budżetów reklamowych na promocje w prasie, ceny reklam w prasie nieznacznie rosną. - Wynika to z faktu, że gazety i magazyny ze względu na ponoszone koszty stałe muszą utrzymać określony poziom dochodowości – mówi Potrzebowski.
Według ZOG w tym roku roku spadać będą ceny reklam w telewizji, radiu i branży outdoorowej, natomiast w Internecie będą rosły. Kina nie powinny wprowadzać dużych zmian w cenach do końca 2009 roku. Spadkowy trend na rynku reklamy w Polsce zakończy się według ZOG w 2011 roku, kiedy rynek urośnie o 8 proc. do do 7,89 mld zł. Już w przyszłym roku rynek nie będzie się kurczył - według prognoz ma urosnąć o 0,5 proc. do 7,33 mld zł.