Koniec kryzysu w reklamie

Rynek ma być na plusie za rok. W 2011 r. powinien być wart już 7,89 mld zł

Publikacja: 09.09.2009 04:57

polski rynek reklamy

polski rynek reklamy

Foto: Rzeczpospolita

Według najnowszych, skorygowanych po raz kolejny prognoz domu mediowego ZenithOptimedia reklamowy rynek w Polsce skurczy się w 2009 r. nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart 7,29 mld zł. Jednak w kolejnych latach nie będzie już spadków.

W przyszłym roku rynek reklamy w naszym kraju ma urosnąć o 0,5 proc., do 7,33 mld zł, a w kolejnym o 7,5 proc., do 7,89 mld zł. Nie oznacza to jednak powrotu prosperity do wszystkich mediów. Nawet w 2011 r. spadki wciąż będą dotykać prasy, która najdotkliwiej odczuje spowolnienie na reklamowym rynku w tym roku.

Według ZenithOptimedia jedynym medium, które w tym roku odnotuje zwyżki reklamowych wpływów, będzie Internet. Wydatki firm na promocję w sieci w Polsce urosną o 14,7 proc., do 846 mln zł (da to reklamie internetowej dwucyfrowy, 11,6-proc. udział w całym reklamowym torcie). A w 2011 r. wpływy reklamowe Internetu urosną jeszcze szybciej, bo o 22,8 proc., co da tej formie reklamy 15,5 proc. całego reklamowego tortu.

Najbardziej spadną natomiast wpływy gazet (o 17,7 proc., do 620 mln zł) i magazynów (o 13,3 proc., do 795 mln zł).

– Bardzo istotnym trendem, który będzie się pogłębiał, jest przesunięcie udziałów z mediów drukowanych do Internetu. To naturalna ewolucja, którą można zaobserwować na rozwiniętych rynkach reklamowych w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej – podkreśla Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska.

Według firmy w porównaniu z rokiem 2008 w 2009 telewizja, radio i reklama zewnętrzna stracą po ok. 6 proc. wpływów z reklam. W rezultacie reklamowe wpływy stacji telewizyjnych w tym roku wyniosą 3,78 mld zł, radiowych – 496 mln zł, a firm outdoorowych – 664 mln zł. Wydatki na reklamę w kinach pozostaną natomiast bez zmian (95 mln zł).

Jak dodaje Jakub Potrzebowski, mimo kurczących się udziałów prasy w rynku reklamy i coraz mniejszych budżetów reklamowych przeznaczanych na promocję w prasie ceny reklam w tym medium nieznacznie rosną. – Wynika to z faktu, że gazety i magazyny ze względu na ponoszone koszty stałe muszą utrzymać określony poziom dochodowości – mówi Potrzebowski.

ZenithOptimedia przewiduje, że w tym roku roku spadać będą ceny reklam w telewizji, radiu i w branży outdoorowej. W Internecie stawki za reklamy będą jednak rosły. Do końca roku dużych zmian w cennikach nie powinny natomiast wprowadzać kina.

Według najnowszych, skorygowanych po raz kolejny prognoz domu mediowego ZenithOptimedia reklamowy rynek w Polsce skurczy się w 2009 r. nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart 7,29 mld zł. Jednak w kolejnych latach nie będzie już spadków.

W przyszłym roku rynek reklamy w naszym kraju ma urosnąć o 0,5 proc., do 7,33 mld zł, a w kolejnym o 7,5 proc., do 7,89 mld zł. Nie oznacza to jednak powrotu prosperity do wszystkich mediów. Nawet w 2011 r. spadki wciąż będą dotykać prasy, która najdotkliwiej odczuje spowolnienie na reklamowym rynku w tym roku.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem