Według najnowszych, skorygowanych po raz kolejny prognoz domu mediowego ZenithOptimedia reklamowy rynek w Polsce skurczy się w 2009 r. nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart 7,29 mld zł. Jednak w kolejnych latach nie będzie już spadków.
W przyszłym roku rynek reklamy w naszym kraju ma urosnąć o 0,5 proc., do 7,33 mld zł, a w kolejnym o 7,5 proc., do 7,89 mld zł. Nie oznacza to jednak powrotu prosperity do wszystkich mediów. Nawet w 2011 r. spadki wciąż będą dotykać prasy, która najdotkliwiej odczuje spowolnienie na reklamowym rynku w tym roku.
Według ZenithOptimedia jedynym medium, które w tym roku odnotuje zwyżki reklamowych wpływów, będzie Internet. Wydatki firm na promocję w sieci w Polsce urosną o 14,7 proc., do 846 mln zł (da to reklamie internetowej dwucyfrowy, 11,6-proc. udział w całym reklamowym torcie). A w 2011 r. wpływy reklamowe Internetu urosną jeszcze szybciej, bo o 22,8 proc., co da tej formie reklamy 15,5 proc. całego reklamowego tortu.
Najbardziej spadną natomiast wpływy gazet (o 17,7 proc., do 620 mln zł) i magazynów (o 13,3 proc., do 795 mln zł).
– Bardzo istotnym trendem, który będzie się pogłębiał, jest przesunięcie udziałów z mediów drukowanych do Internetu. To naturalna ewolucja, którą można zaobserwować na rozwiniętych rynkach reklamowych w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej – podkreśla Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska.