Koniec kryzysu w reklamie

Rynek ma być na plusie za rok. W 2011 r. powinien być wart już 7,89 mld zł

Publikacja: 09.09.2009 04:57

polski rynek reklamy

polski rynek reklamy

Foto: Rzeczpospolita

Według najnowszych, skorygowanych po raz kolejny prognoz domu mediowego ZenithOptimedia reklamowy rynek w Polsce skurczy się w 2009 r. nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart 7,29 mld zł. Jednak w kolejnych latach nie będzie już spadków.

W przyszłym roku rynek reklamy w naszym kraju ma urosnąć o 0,5 proc., do 7,33 mld zł, a w kolejnym o 7,5 proc., do 7,89 mld zł. Nie oznacza to jednak powrotu prosperity do wszystkich mediów. Nawet w 2011 r. spadki wciąż będą dotykać prasy, która najdotkliwiej odczuje spowolnienie na reklamowym rynku w tym roku.

Według ZenithOptimedia jedynym medium, które w tym roku odnotuje zwyżki reklamowych wpływów, będzie Internet. Wydatki firm na promocję w sieci w Polsce urosną o 14,7 proc., do 846 mln zł (da to reklamie internetowej dwucyfrowy, 11,6-proc. udział w całym reklamowym torcie). A w 2011 r. wpływy reklamowe Internetu urosną jeszcze szybciej, bo o 22,8 proc., co da tej formie reklamy 15,5 proc. całego reklamowego tortu.

Najbardziej spadną natomiast wpływy gazet (o 17,7 proc., do 620 mln zł) i magazynów (o 13,3 proc., do 795 mln zł).

– Bardzo istotnym trendem, który będzie się pogłębiał, jest przesunięcie udziałów z mediów drukowanych do Internetu. To naturalna ewolucja, którą można zaobserwować na rozwiniętych rynkach reklamowych w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej – podkreśla Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska.

Według firmy w porównaniu z rokiem 2008 w 2009 telewizja, radio i reklama zewnętrzna stracą po ok. 6 proc. wpływów z reklam. W rezultacie reklamowe wpływy stacji telewizyjnych w tym roku wyniosą 3,78 mld zł, radiowych – 496 mln zł, a firm outdoorowych – 664 mln zł. Wydatki na reklamę w kinach pozostaną natomiast bez zmian (95 mln zł).

Jak dodaje Jakub Potrzebowski, mimo kurczących się udziałów prasy w rynku reklamy i coraz mniejszych budżetów reklamowych przeznaczanych na promocję w prasie ceny reklam w tym medium nieznacznie rosną. – Wynika to z faktu, że gazety i magazyny ze względu na ponoszone koszty stałe muszą utrzymać określony poziom dochodowości – mówi Potrzebowski.

ZenithOptimedia przewiduje, że w tym roku roku spadać będą ceny reklam w telewizji, radiu i w branży outdoorowej. W Internecie stawki za reklamy będą jednak rosły. Do końca roku dużych zmian w cennikach nie powinny natomiast wprowadzać kina.

Według najnowszych, skorygowanych po raz kolejny prognoz domu mediowego ZenithOptimedia reklamowy rynek w Polsce skurczy się w 2009 r. nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart 7,29 mld zł. Jednak w kolejnych latach nie będzie już spadków.

W przyszłym roku rynek reklamy w naszym kraju ma urosnąć o 0,5 proc., do 7,33 mld zł, a w kolejnym o 7,5 proc., do 7,89 mld zł. Nie oznacza to jednak powrotu prosperity do wszystkich mediów. Nawet w 2011 r. spadki wciąż będą dotykać prasy, która najdotkliwiej odczuje spowolnienie na reklamowym rynku w tym roku.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?