Reklama

Koniec kryzysu w reklamie

Rynek ma być na plusie za rok. W 2011 r. powinien być wart już 7,89 mld zł

Publikacja: 09.09.2009 04:57

polski rynek reklamy

polski rynek reklamy

Foto: Rzeczpospolita

Według najnowszych, skorygowanych po raz kolejny prognoz domu mediowego ZenithOptimedia reklamowy rynek w Polsce skurczy się w 2009 r. nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart 7,29 mld zł. Jednak w kolejnych latach nie będzie już spadków.

W przyszłym roku rynek reklamy w naszym kraju ma urosnąć o 0,5 proc., do 7,33 mld zł, a w kolejnym o 7,5 proc., do 7,89 mld zł. Nie oznacza to jednak powrotu prosperity do wszystkich mediów. Nawet w 2011 r. spadki wciąż będą dotykać prasy, która najdotkliwiej odczuje spowolnienie na reklamowym rynku w tym roku.

Według ZenithOptimedia jedynym medium, które w tym roku odnotuje zwyżki reklamowych wpływów, będzie Internet. Wydatki firm na promocję w sieci w Polsce urosną o 14,7 proc., do 846 mln zł (da to reklamie internetowej dwucyfrowy, 11,6-proc. udział w całym reklamowym torcie). A w 2011 r. wpływy reklamowe Internetu urosną jeszcze szybciej, bo o 22,8 proc., co da tej formie reklamy 15,5 proc. całego reklamowego tortu.

Najbardziej spadną natomiast wpływy gazet (o 17,7 proc., do 620 mln zł) i magazynów (o 13,3 proc., do 795 mln zł).

– Bardzo istotnym trendem, który będzie się pogłębiał, jest przesunięcie udziałów z mediów drukowanych do Internetu. To naturalna ewolucja, którą można zaobserwować na rozwiniętych rynkach reklamowych w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej – podkreśla Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska.

Reklama
Reklama

Według firmy w porównaniu z rokiem 2008 w 2009 telewizja, radio i reklama zewnętrzna stracą po ok. 6 proc. wpływów z reklam. W rezultacie reklamowe wpływy stacji telewizyjnych w tym roku wyniosą 3,78 mld zł, radiowych – 496 mln zł, a firm outdoorowych – 664 mln zł. Wydatki na reklamę w kinach pozostaną natomiast bez zmian (95 mln zł).

Jak dodaje Jakub Potrzebowski, mimo kurczących się udziałów prasy w rynku reklamy i coraz mniejszych budżetów reklamowych przeznaczanych na promocję w prasie ceny reklam w tym medium nieznacznie rosną. – Wynika to z faktu, że gazety i magazyny ze względu na ponoszone koszty stałe muszą utrzymać określony poziom dochodowości – mówi Potrzebowski.

ZenithOptimedia przewiduje, że w tym roku roku spadać będą ceny reklam w telewizji, radiu i w branży outdoorowej. W Internecie stawki za reklamy będą jednak rosły. Do końca roku dużych zmian w cennikach nie powinny natomiast wprowadzać kina.

Według najnowszych, skorygowanych po raz kolejny prognoz domu mediowego ZenithOptimedia reklamowy rynek w Polsce skurczy się w 2009 r. nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart 7,29 mld zł. Jednak w kolejnych latach nie będzie już spadków.

W przyszłym roku rynek reklamy w naszym kraju ma urosnąć o 0,5 proc., do 7,33 mld zł, a w kolejnym o 7,5 proc., do 7,89 mld zł. Nie oznacza to jednak powrotu prosperity do wszystkich mediów. Nawet w 2011 r. spadki wciąż będą dotykać prasy, która najdotkliwiej odczuje spowolnienie na reklamowym rynku w tym roku.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama