Z poczty Wp.pl korzysta 37,62 proc. polskich internautów. Drugie miejsce, z 17,63-proc. udziałem w rynku, zajmuje Interia.pl, a trzecie (16,92 proc.) – Onet.pl. Tymczasem najpopularniejsza zagraniczna usługa pocztowa to Gmail od Google’a, z którego korzysta zaledwie 5,21 proc. polskich internautów – wynika z badania firmy FreshMail.

– Ruch generowany przez usługi pocztowe i zamieszczane w nich reklamy odpowiada za dużą część przychodów polskich portali – zauważa Rafał Bator, partner w firmie inwestycyjnej Enterprise Investors. Dokładnie odwrotnie niż w Polsce wygląda sytuacja na rynku usług e-mail w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. – Portale w Rumunii i Bułgarii przespały czas, kiedy internauci zakładali konta pocztowe. W efekcie, odwrotnie niż w Polsce, większość użytkowników w tych krajach korzysta z poczty w domenie Gmail, Yahoo! czy Hotmail, a przychody tamtejszych portali z poczty są minimalne – przekonuje Bator.

Jednak nie wszyscy polscy internauci sprawdzają pocztę bezpośrednio w portalach. Wprawdzie robi tak licząca 57,06 proc. większość z nich,  jednak pozostali (42,94 proc.) korzystają z instalowanych w komputerach programów pocztowych. Wśród nich największą popularnością cieszą się programy amerykańskiego Microsoftu: Outlook 2000, 2003, 2007 oraz dostarczane razem z systemem Windows Outlook Express i Windows Mail. Korzysta z nich 81,32 proc. użytkowników posługujących się programami pocztowymi. Z darmowego programu pocztowego Mozilla Thunderbird korzysta zaledwie 5,45 proc. polskich internautów. Niewiele mniejszym udziałem w rynku (5,11 proc.) może się pochwalić Apple Mail dostępny tylko dla użytkowników komputerów Apple. W zestawieniu znalazł się także program pocztowy wbudowany w telefon Apple iPhone, który według FreshMail zdobył 0,80 proc. polskiego rynku. „W zestawieniu z szacowaną liczbą tych telefonów używanych w Polsce (ok. 300 tys.) odsetek iPhone’ów świadczy o dodatniej korelacji między użytkowaniem tego telefonu a korzystaniem z mobilnego Internetu” – napisał zespół FreshMail w swoim raporcie.

Badanie przeprowadzono na próbie 1 mln wiadomości e-mail.