Lipiec to tradycyjnie jeden ze słabszych miesięcy dla tygodników opinii i dzienników, bo ich czytelnicy wyjeżdżają wtedy na wakacje. Łączna sprzedaż dziesięciu największych tygodników społeczno-politycznych nie spadła jednak w ujęciu rocznym mocno, bo zaledwie o 1,1 proc., do 959,1 tys. egz. To zasług trzech tytułów, które odnotowały wzrosty.
Jak pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, w lipcu w porównaniu z lipcem 2008 roku najbardziej urosło tzw. rozpowszechnianie płatne razem (sprzedaż w kiosku, prenumeracie i tzw. inne formy sprzedaży, czyli np. egzemplarze wykładane w samolotach czy hotelach) publikującego przedruki z polskiej prasy "Tygodnika Angora" (o 9,1 proc. do 334 tys. egz.). O 5,1 proc. wzrosła sprzedaż "Przekroju" (do 62,4 tys. egz.), a o 4,2 proc., do 127,5 tys. egz., zwiększyła się sprzedaż katolickiego "Gościa Niedzielnego".
Pozostałe tytuły nie mogą już jednak mówić o udanym miesiącu. Najbardziej - aż o 18,8 proc. - spadła w lipcu sprzedaż "Wprostu", który sprzedawał każdego dnia średnio 93,2 tys. egz. Jego wynik spadł więc poniżej psychologicznej granicy 100 tys. egz.
Średnia sprzedaż "Polityki" wyniosła 143,5 tys. egz. (spadek o 4,3 proc.), "Newsweeka Polska" - 114 tys. egz. (spadek o 6,9 proc.), "Gazety Polskiej" - 24,3 tys. egz. (spadek o 9,2 proc.), "Przeglądu" - 22,6 tys. egz. (spadek o 8,3 proc.). "Katolicki "Tygodnik Powszechny" odnotował średni wynik na poziomie 19,2 tys. egz. (spadek o 18,8 proc.), a "Forum" z przedrukami z prasy zagranicznej sprzedawało codziennie średnio 18,3 tys. egz. (o 7,1 proc. mniej, niż rok wcześniej).
[ramka] Sprzedaż tygodników w lipcu 2009 r. (w tys. egz.) oraz dynamika w porównaniu z lipcem 2008 (w proc.)