Reklama

Kryzys nie dotyczy płatnych kanałów

W tym roku wpływy z opłat za płatną telewizję na świecie urosną do przeszło 115 miliardów euro, mimo że cały rynek telewizyjny się skurczy

Publikacja: 30.09.2009 03:11

Za dostęp do kanałów telewizyjnych przez sieci kablowe lub platformy cyfrowe czy wideo na żądanie globalnie płacimy coraz więcej.

Choć wartość całego rynku telewizyjnego na świecie spadnie w tym roku o 1,3 proc., do 260,27 mld euro, wpływy z opłat za płatną telewizję na świecie wzrosną o 4,7 proc., do 115,26 mld euro – szacuje analityczna firma IDATE.

Europa, w której znajduje się 23 proc. gospodarstw z dostępem do telewizji na świecie i aż 25 proc. wszystkich gospodarstw z dostępem do płatnej telewizji, jest drugim co do wielkości i wartości telewizyjnym rynkiem po rejonie Azji i Pacyfiku. Cały europejski rynek telewizyjny jest wart 83 mld euro, z czego płatna telewizja przynosi rocznie 30 mld euro.

Zdaniem ekspertów IDATE płatne telewizje nadal będą się szybko rozwijały w związku z popularyzacją nowych usług i technologii. Przyszłością branży są m.in.: cyfryzacja oferty sieci kablowych, uruchamianie płatnych kanałów w ramach naziemnych telewizji cyfrowych czy telewizja over-IP, czyli taka, której sygnał jest przekazywany przez Internet.

Ale są też zagrożenia. Zdaniem ekspertów konkurencją telewizji płatnej będzie telewizja w Internecie i w komórkach.

Reklama
Reklama

W Polsce same sieci kablowe i platformy cyfrowe docierają już do ok. 9 mln gospodarstw domowych (wszystkich gospodarstw jest 12 – 13 mln). Liczba ta wciąż rośnie.

– Płatna telewizja jest dość mocno odporna na zawirowania gospodarcze – mówił w rozmowie z „Rz” Dominik Libicki, prezes platformy cyfrowej Cyfrowy Polsat. Według firm rynek płatnej telewizji nasyci się tu za kilka lat.

Za dostęp do kanałów telewizyjnych przez sieci kablowe lub platformy cyfrowe czy wideo na żądanie globalnie płacimy coraz więcej.

Choć wartość całego rynku telewizyjnego na świecie spadnie w tym roku o 1,3 proc., do 260,27 mld euro, wpływy z opłat za płatną telewizję na świecie wzrosną o 4,7 proc., do 115,26 mld euro – szacuje analityczna firma IDATE.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama