1,21 miliona egzemplarzy – tyle wynosiło płatne rozpowszechnianie gazet w sierpniu, jak wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Spadki to skutek negatywnego trendu na rynku prasy, ale także wakacji, których wydawcy nigdy nie mogą zaliczyć do udanych, bo ich czytelnicy wyjeżdżają wtedy na urlopy.

Z danych ZKDP pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne razem (sprzedaż kioskowa, prenumerata oraz egzemplarze sprzedawane w barterach) wynika, że łączna sprzedaż pięciu największych ogólnopolskich gazet – „Faktu”, „Gazety Wyborczej”, „Super Expressu”, „Rz” i „Dziennika” – spadła w sierpniu w porównaniu z sierpniem 2008 roku o 13,5 proc. Najbardziej – o prawie połowę (48 proc.) – skurczyła się sprzedaż „Dziennika”, najmniej – o 7,2 proc. – bulwarowego „Faktu”.

Sprzedaż „Faktu” wynosiła w sierpniu 454,2 tys. egz., a „Gazety Wyborczej” – 356,3 tys. egz., czyli o 9,8 proc. mniej niż rok wcześniej. „Super Express” odnotował spadek sprzedaży o 11,6 proc. – do 184,3 tys. egz., „Rzeczpospolita” o 9,7 proc. – do 136,8 tys. egz., a wynik „Dziennika” skurczył się o blisko połowę, do 82,2 tys. egz.

Łączna sprzedaż dziewięciu gazet składających się na projekt „Polska The Times” spadła w porównaniu z lipcem o 2,5 proc., do 285,6 tys. egz.

Kolejne wyniki sprzedaży gazet przyniosą zmiany, bo od połowy września „Dziennik” i „Gazeta Prawna” ukazują się jako jeden tytuł.