Firmy lekceważą Facebooka

Tylko 10 proc. polskich przedsiębiorstw obecnych w sieci wykorzystuje w biznesie serwisy społecznościowe

Publikacja: 05.05.2010 03:29

Firmy lekceważą Facebooka

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Promocja w internetowych społecznościach to najgorętszy trend w sieciowym marketingu ostatnich kilkunastu miesięcy. Mimo to w tego typu serwisach obecnych jest zaledwie 10 proc. polskich spółek, które promują się w sieci – wynika z badania przeprowadzonego przez polski oddział firmy Cisco, amerykańskiego producenta sprzętu telekomunikacyjnego. Zdecydowana większość (prawie 60 proc.) rodzimych firm obecność w sieci pojmuje głównie jako posiadanie własnej strony WWW.

Zupełnie inaczej jest na rozwiniętych internetowych rynkach, np. w USA. Tam za pośrednictwem e-społeczności promuje markę lub produkt aż 86 proc. firm. Jak wyliczyła firma badawcza Mzinga we współpracy z Babson Executive Education, w 2009 r. wydatki na reklamę w serwisach społecznościowych wyniosły w skali świata 2,35 mld dol. To o 17 proc. więcej niż rok wcześniej.

O tym, jak skutecznym narzędziem docierania do odbiorców mogą być serwisy społecznościowe, świadczy inne badanie, także zlecone przez Cisco. Według niego nieco ponad połowa (52 proc.) firm zabrania pracownikom używania takich serwisów w pracy. Mimo to połowa pracowników przyznaje się do korzystania z sieciowych społeczności co najmniej raz w tygodniu.

Artur Gortych, prezes agencji interaktywnej Artegence, przekonuje, że szybkie zapełnienie sieci społecznościowych także przez polskie firmy jest kwestią czasu. – Tak jak w uczęszczanych miejscach na ulicy powstają sklepy, tak w miejscach w sieci, gdzie przewija się wiele osób, powstaną biznesy – mówił niedawno "Rz". Według Gortycha jednymi z pierwszych firm na poważnie budujących obecność w e-społecznościach w Polsce będą banki. Pierwsze społecznościowe projekty w tej branży zrealizowały już BZ WBK, Alior czy ING.

Szukającym sposobu na zaistnienie w społecznościach firmach zadanie ułatwia ich coraz większe zróżnicowanie. Poza szybko rozwijającym się w Polsce Facebookiem (4,8 mln użytkowników w Polsce), na którym swoje strony mają już nawet centra handlowe, w sieci istnieją wąsko sprofilowane serwisy, jak np. GoldenLine.pl, czy Profeo.pl, skierowane do osób rozwijających swoją karierę.

Polskie firmy wciąż szukają pomysłu na wykorzystanie tego potencjału. Jak wskazują eksperci Cisco, zaledwie jedna na siedem spółek w Polsce ma strategię wykorzystania e-społeczności w biznesie.

[ramka][b]Lider zarabia na reklamie[/b]

Facebook to największy serwis społecznościowy na świecie, regularnie korzysta z niego ok. 450 mln osób. Głównym źródłem przychodu amerykańskiej firmy są bannery reklamowe oraz rozliczane w modelu płatności za kliknięcia ogłoszenia związane z dostępnymi w serwisie aplikacjami i grami, takimi jak popularne FarmVille. Szacunkowe przychody Facebooka w 2009 r. to 700 mln dol. (firma nie ujawnia danych finansowych). Wartość spółki wynosi ok. 10 mld dol.

[/ramka]

Promocja w internetowych społecznościach to najgorętszy trend w sieciowym marketingu ostatnich kilkunastu miesięcy. Mimo to w tego typu serwisach obecnych jest zaledwie 10 proc. polskich spółek, które promują się w sieci – wynika z badania przeprowadzonego przez polski oddział firmy Cisco, amerykańskiego producenta sprzętu telekomunikacyjnego. Zdecydowana większość (prawie 60 proc.) rodzimych firm obecność w sieci pojmuje głównie jako posiadanie własnej strony WWW.

Zupełnie inaczej jest na rozwiniętych internetowych rynkach, np. w USA. Tam za pośrednictwem e-społeczności promuje markę lub produkt aż 86 proc. firm. Jak wyliczyła firma badawcza Mzinga we współpracy z Babson Executive Education, w 2009 r. wydatki na reklamę w serwisach społecznościowych wyniosły w skali świata 2,35 mld dol. To o 17 proc. więcej niż rok wcześniej.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie