Promocja w internetowych społecznościach to najgorętszy trend w sieciowym marketingu ostatnich kilkunastu miesięcy. Mimo to w tego typu serwisach obecnych jest zaledwie 10 proc. polskich spółek, które promują się w sieci – wynika z badania przeprowadzonego przez polski oddział firmy Cisco, amerykańskiego producenta sprzętu telekomunikacyjnego. Zdecydowana większość (prawie 60 proc.) rodzimych firm obecność w sieci pojmuje głównie jako posiadanie własnej strony WWW.
Zupełnie inaczej jest na rozwiniętych internetowych rynkach, np. w USA. Tam za pośrednictwem e-społeczności promuje markę lub produkt aż 86 proc. firm. Jak wyliczyła firma badawcza Mzinga we współpracy z Babson Executive Education, w 2009 r. wydatki na reklamę w serwisach społecznościowych wyniosły w skali świata 2,35 mld dol. To o 17 proc. więcej niż rok wcześniej.
O tym, jak skutecznym narzędziem docierania do odbiorców mogą być serwisy społecznościowe, świadczy inne badanie, także zlecone przez Cisco. Według niego nieco ponad połowa (52 proc.) firm zabrania pracownikom używania takich serwisów w pracy. Mimo to połowa pracowników przyznaje się do korzystania z sieciowych społeczności co najmniej raz w tygodniu.
Artur Gortych, prezes agencji interaktywnej Artegence, przekonuje, że szybkie zapełnienie sieci społecznościowych także przez polskie firmy jest kwestią czasu. – Tak jak w uczęszczanych miejscach na ulicy powstają sklepy, tak w miejscach w sieci, gdzie przewija się wiele osób, powstaną biznesy – mówił niedawno "Rz". Według Gortycha jednymi z pierwszych firm na poważnie budujących obecność w e-społecznościach w Polsce będą banki. Pierwsze społecznościowe projekty w tej branży zrealizowały już BZ WBK, Alior czy ING.
Szukającym sposobu na zaistnienie w społecznościach firmach zadanie ułatwia ich coraz większe zróżnicowanie. Poza szybko rozwijającym się w Polsce Facebookiem (4,8 mln użytkowników w Polsce), na którym swoje strony mają już nawet centra handlowe, w sieci istnieją wąsko sprofilowane serwisy, jak np. GoldenLine.pl, czy Profeo.pl, skierowane do osób rozwijających swoją karierę.