Lekkie zwyżki wpływów reklamowych w I kwartale zdaniem analityków odnotowały tylko branża telewizyjna i Internet. Dwucyfrowe spadki przychodów reklamowych w pozostałych mediach przełożyły się na to, że cały rynek reklamy w Polsce po I kwartale skurczył się w porównaniu z tym samym okresem 2009 r.
[srodtytul]Rynek w dołku[/srodtytul]
Analitycy domów maklerskich, z którymi rozmawiała „Rz” (DI BRE, Ipopema Securities, DM IDM i KBC Securities), szacowali, że spadek ten mógł wynieść od -2 proc. do -5 proc.
– Wstępne wyniki, jakie podał TVN, dają bardzo dobry obraz rynku reklamy telewizyjnej w I kwartale. Spadek całego rynku szacujemy na ok. 2 proc. Ale może drugi kwartał przyniesie wzrost – mówi Leszek Iwaszko, analityk KBC Securities. TVN, który odkrył karty i podał wybrane wyniki finansowe za pierwsze trzy miesiące tego roku jeszcze w kwietniu, poinformował, że jego przychody z reklamy telewizyjnej zwiększyły się rok do roku o 2,5 proc., a z reklamy internetowej – o 16 proc.
Według Sobiesława Pająka z DM IDM TVN zachował się trochę lepiej niż rynek. Podobnie uważa Waldemar Stachowiak z Ipopema Securities, według którego w TVN przychody z reklamy telewizyjnej mogły wzrosnąć w wyniku przepływu pieniędzy między segmentami w ramach grupy. Jego zdaniem części telewizyjnej udało się przyciągnąć ok. 1 proc. więcej pieniędzy niż rok wcześniej, a pozostałe media odnotowały dwucyfrowe spadki wpływów. Wyjątkiem jest Internet z ok. 15-proc. wzrostem.