Mniej optymizmu na rynku reklamowym

Odradzający się w światowej gospodarce kryzys zainfekował prognozy dla reklamowego rynku na ten rok

Publikacja: 24.08.2011 13:26

Z zestawienia prognoz, jakie kilka razy w roku przygotowuje Światowe Centrum Badań nad Reklamą WARC, opierając się na szacunkach reklamowego rynku agencji i grup mediowych, wynika, że po ostatnich zawieruchach nastroje w branży się pogorszyły.

Jeszcze w kwietniu WARC wyliczył, że średnia prognoza wzrostu dla światowego rynku reklamy na ten rok wynosi 5,1 proc. Teraz przeprowadził jednak badanie kolejny raz i szacunki spadły do 4,4 proc.

– W ciągu ostatnich miesięcy perspektywy światowej gospodarki zauważalnie się pogorszyły. To znalazło odbicie w najnowszym konsensusie. Podatne na te informacje były zwłaszcza rynki w USA i Europie Zachodniej. Jeśli jednak dojdzie do kolejnego załamania gospodarki, trend będzie widać wszędzie – uważa Suzy Young, analityczka z WARC.

Pozytywną informacją może być to, że – paradoksalnie, zrewidowano lekko w górę prognozy wzrostu na przyszły rok: z 6,2 do 6,3 proc.

Światowe Centrum Badań nad Reklamą także niedawno obniżyło własne prognozy dla rynku reklamy na ten rok z 4,6 proc. do zaledwie 3,2 proc. Podobnie sieć domów mediowych ZenithOptimedia Group, która nieco wcześniej zweryfikowała w dół prognozy zwyżek dla USA i Europy.

Przewidywania dla Polski na razie po ostatnich przewrotach na giełdzie się nie zmieniły. – Mimo widocznych zawirowań w gospodarce światowej podtrzymujemy naszą prognozę: rynek reklamy w Polsce w 2011 r. wzrośnie o około 5 proc. – komentowała w najnowszym, sierpniowym raporcie Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka. To znaczy, że na koniec roku wartość rynku wyniesie nawet 7,7 mld zł.

Między domami mediowymi nie ma jednak zgody co do poziomu wzrostu. ZenithOptimedia Group Polska szacuje bowiem tegoroczny wzrost wydatków w Polsce tyko na 2,4 proc., a MPG w lipcu obniżył swoje prognozy na ten rok z 6 do 4,5 proc.

Z kolei wydająca „Gazetę Wyborczą" Agora podniosła ostatnio prognozy dla reklamowego rynku w radiu i Internecie, podtrzymując całoroczne szacunki dla całego rynku reklamy w Polsce na poziomie 3 – 5 proc.

Z zestawienia prognoz, jakie kilka razy w roku przygotowuje Światowe Centrum Badań nad Reklamą WARC, opierając się na szacunkach reklamowego rynku agencji i grup mediowych, wynika, że po ostatnich zawieruchach nastroje w branży się pogorszyły.

Jeszcze w kwietniu WARC wyliczył, że średnia prognoza wzrostu dla światowego rynku reklamy na ten rok wynosi 5,1 proc. Teraz przeprowadził jednak badanie kolejny raz i szacunki spadły do 4,4 proc.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem