Sprzedaż tabletów wzrosła o 141 proc.

Wyniki tej kategorii nie mają sobie na rynku równych – w pierwszym półroczu Polacy kupili o ponad 140 proc. tabletów więcej niż rok temu.

Publikacja: 20.09.2013 01:57

Sprzedaż tabletów wzrosła o 141 proc.

Foto: Bloomberg

Tablety to wielki rynkowy przebój ostatnich lat i nic nie wskazuje, aby trend miał się prędko zmienić. Z cyklicznego badania sprzedaży sprzętu elektronicznego firmy Gfk wynika, że w pierwszym półroczu zainteresowanie tabletami (w ujęciu wartościowym) było aż 141,4 proc. wyższe niż w tym samym okresie rok temu.

Co więcej, pozostałe kategorie nie mają nawet szans na zbliżenie się do tak dobrych wyników – niemal równie wysoką dynamiką mogą się pochwalić tylko dekodery do odbioru cyfrowej telewizji naziemnej, których sprzedaż także od lat dynamicznie rośnie.

Optymistyczne prognozy

– Szacujemy, że ten rok przyniesie 2–3-krotny wzrost sprzedaży i zamknie się w ilości ponad 2 mln sprzedanych urządzeń. Na przełomie lat 2013/2014 można oczekiwać wzrostu zainteresowania tabletami pracującymi na systemie Windows w kategorii do 1 tys. zł. Przyszły rok będzie charakteryzował się ok. 50-proc. wzrostem, nie będzie już tak gwałtowny, jednak prognozy są nadal bardzo optymistyczne – mówi Łukasz Koralewski, country manager rynku polskiego w GoClever.

Ten poznański producent tabletów (powstają w chińskich zakładach) ze swoimi produktami podbija nie tylko polski rynek, ale również sprzedaje je z powodzeniem na innych rynkach europejskich. W Polsce wciąż głównym kryterium wyboru pozostaje bowiem cena. – Dziś jeszcze ok. 50 proc. sprzedawanych tabletów jest w przedziale do 100 euro, jednak segment premium bardzo szybko rośnie, co jest dla nas doskonałą perspektywą – mówił w wywiadzie dla „Rz" Daniel Chung, prezes Samsung Electronics Polska.

Firma już teraz powinna być zadowolona ze swojej pozycji. GoClever ocenia, że sam zajmuje pod względem liczby sprzedanych tabletów drugą lub trzecią pozycję, niezaprzeczalnym liderem zaś jest właśnie Samsung. Z kolei iPady firmy Apple z racji wysokich cen nigdy nie miały w Polsce silnej pozycji, odpowiadając zazwyczaj góra za kilka procent rynku.

Reklama
Reklama

– Tablety nie schodzą z listy sprzedażowych hitów. W porównaniu z 2012 rokiem w tzw. okresie back to school odnotowaliśmy wzrosty sprzedażowe w ujęciu ilościowym na poziomie niemal 400 proc., a tendencja zwyżkowa wciąż się utrzymuje – mówi Łukasz Giewartowski, kierownik działu rozwoju i zarządzania ofertą w sieci Neonet.

Nowości na rynku

– Osiągamy najlepsze wyniki sprzedaży w przedziale od 300 do 700 zł. Uważamy, że ta kategoria generuje największą sprzedaż i jest najdynamiczniej rozwijającą się „półką" na naszym rynku, co skutkuje jednocześnie walką cenową wśród producentów – dodaje Łukasz Koralewski.

W tej właśnie kategorii ma się pojawić także tablet firmy Tesco, który ma zostać zaprezentowany w najbliższy poniedziałek. Według informacji podawanych przez dziennik „Guardian" tablet z 7-calowym ekranem ma być sprzedawany pod marką Hudl, a jego cena wyniesie 99 funtów. – Więcej szczegółów będzie dostępnych w poniedziałek, ale na pewno w tym momencie nie ma żadnych planów związanych z rynkiem polskim – mówi Michał Sikora, kierownik ds. komunikacji zewnętrznej Tesco Polska.

Konsumenci, kupując tablety, odwracają się jednak od tradycyjnych komputerów, zwłaszcza stacjonarnych.  – W ich przypadku zmian trudno oczekiwać. Nie można jednak obwieszczać, że klienci będą kupowali tylko tablety, skoro w przypadku komputerów przenośnych sytuacja wciąż jest naprawdę dobra – mówił „Rz" Oliver Ahrens, prezes Acer na region EMEA.

Tablety to wielki rynkowy przebój ostatnich lat i nic nie wskazuje, aby trend miał się prędko zmienić. Z cyklicznego badania sprzedaży sprzętu elektronicznego firmy Gfk wynika, że w pierwszym półroczu zainteresowanie tabletami (w ujęciu wartościowym) było aż 141,4 proc. wyższe niż w tym samym okresie rok temu.

Co więcej, pozostałe kategorie nie mają nawet szans na zbliżenie się do tak dobrych wyników – niemal równie wysoką dynamiką mogą się pochwalić tylko dekodery do odbioru cyfrowej telewizji naziemnej, których sprzedaż także od lat dynamicznie rośnie.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama