W sierpniu, który był pierwszym miesiącem badania materiałów audio i wideo według nowych standardów stworzonych przez branżę internetową na tę potrzebę, z materiałów wideo w Internecie korzystało 5,79 mln użytkowników (tzw. real users), a z materiałów audio 1,13 mln. Z badania Megapanel PBI/Gemius wynika, że w przeliczeniu na jednego użytkownika średni czas spędzany na oglądaniu wideo internetowego wynosił niecałą godzinę (54 minuty), a audio ponad dziewięć godzin. – W kategorii wideo widzowie najwięcej czasu spędzili na oglądaniu materiałów na stronie telewizji internetowej Ipla (średnio ponad cztery i pół godziny na internautę), ale najwięcej użytkowników miały treści wideo grupy Onet (3,8 mln widzów). Z kolei w kategorii audio pod względem średniego czasu na użytkownika prowadzi platforma muzyki online eskaGO. Na odsłuchiwanie zamieszczonych na niej plików muzycznych internauci poświęcili średnio 9 godzin. Okazało się także, że wśród mierzonych wydawców radiowych OpenFM ma największy zasięg wśród użytkowników sieci (650 tys. internatów) – podają autorzy Megapanelu.
Łącznie z serwisu audio lub wideo korzystało w sieci w sierpniu ok. 6,5 mln internautów, czyli 31 proc. wszystkich. Średnio na słuchaniu/oglądaniu materiałów internetowych użytkownik spędzał prawie dwie i pół godziny.
Materiały wideo są badane w dziesięciu kategoriach tematycznych: film, serial, informacje i publicystyka, rozrywka i kultura, programy dla dzieci, sport, styl życia/poradniki, erotyka oraz treści tworzone przez samych użytkowników (tzw. user generated content). – Telewizje internetowe i serwisy oferujące stream otrzymały dostęp do danych o sobie, dzięki czemu powalczą o reklamodawców. Podobnie z radiem w Internecie. Dotychczas pomijane w badaniach stacje radiowe będą mogły mieć swoją reprezentację. To też szansa dla niewielkich nadawców telewizyjnych, którzy dzięki obecności w wynikach mogą zaistnieć na rynku online – uważa Andrzej Garapich, prezes należącej do działających w sieci firm spółki Polskie Badania Internetu, która zamawia badania Megapanel.
Według sierpniowego Megapanelu największymi grupami witryn w Polsce pod względem liczby użytkowników była grupa Google (miała ich 18,79 mln – patrz wykres). Kolejne były: grupa Allegro liczona wraz z Gadu-Gadu (16,47 mln) oraz Facebook (15,62 mln).
Za kilka miesięcy branżę czekają jednak zmiany, które odbiją się na comiesięcznym Megapanelu, bo o zgodę na połączenie w związku z fuzją starają się w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów grupa Wirtualna Polska i grupa o2. Z ich fuzji powstanie większy podmiot, który będzie miał ok. 15 mln użytkowników miesięcznie, co prawdopodobnie da mu w rankingu miejsce za Facebookiem, a przed Youtube.com oraz – co dla nowej grupy najważniejsze – przed grupą Onet.pl.