Reklama w sieci znowu w górę

Internet opierał się negatywnym trendom widocznym na reklamowym rynku i w I półroczu odnotował wpływy z reklam o 12,2 proc. wyższe niż przed rokiem – podało IAB Polska.

Publikacja: 14.11.2013 07:39

Reklama w sieci znowu w górę

Foto: Bloomberg

W samym drugim kwartale wydatki na reklamę online w Polsce wzrosły o 16 proc. względem porównywalnego okresu zeszłego roku. – Przełożyło się to na wzrost w całym półroczu o ponad 12 proc. Wartość reklamy online w pierwszych sześciu miesiącach roku 2013 przekroczyła tym samym 1,2 mld zł. Nadal dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online, a także umacnia się pozycja social media, dzięki czemu reklama graficzna jest liderem dynamiki – podaje IAB Polska w swoim cyklicznym podsumowaniu rynku reklamy w sieci IAB AdEx przygotowywanym wspólnie z firmą PwC.

Największy udział w reklamowym rynku w Internecie miała reklama graficzna (43 proc.), kolejne były: reklama w wyszukiwarkach (36 proc.), ogłoszenia (15 proc.) oraz e-mail (5 proc.). – Największym motorem wzrostu jest obecnie reklama graficzna, która zwiększyła swą wartość o blisko jedną szóstą względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Dynamika ta wynika przede wszystkim ze wzrostu inwestycji w wideo online i social media. Obydwa formaty notują wysokie dwucyfrowe indeksy. Duży wpływ na tempo rozwojowe ma także reklama w wyszukiwarkach, która nadal rośnie szybciej niż cały rynek – komentuje w raporcie Paweł Kolenda, menedżer ds. badań w IAB Polska.

Modna teraz także na innych rynkach reklama wideo miała 6 proc. udziałów w całym rynku reklamy w sieci (to aż o 24 proc. więcej niż przed rokiem), czyli była warta ok. 72 mln zł.

Z opublikowanego również wczoraj badania będącego częścią Megapanel PBI/Germius wynika, że wideo w sieci ogląda już 5,8 mln internautów. Największa grupa – 3,6 mln – ogląda w Internecie informacje i publicystykę, 2,9 mln osób ogląda materiały rozrywkowe i kulturalne, a 2,1 mln programy poradnicze i lifestylowe. Kolejne są materiały sportowe, które lubi oglądać 1,2 mln polskich internautów, filmy – 0,8 mln, a materiały wytwarzane w sieci przez innych internautów – 0,3 mln ludzi.

W mediach społecznościowych firmy lokowały w I półroczu aż o 74 proc. więcej pieniędzy niż przed rokiem ( w sumie 5,3 proc. wszystkich wydawanych na promowanie się w Internecie, czyli ok. 64 mln zł). Spadły za to o 45 proc. wydatki na tzw. reklamę behawioralną (czyli bazującą na gromadzonych przez mechanizmy reklamowe danych o zachowaniach internautów w sieci). – Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która osiągnęła wzrost względem pierwszego półrocza 2012 roku o 81 proc. – podaje IAB Polska. Udział reklamy mobilnej w reklamowym torcie wynosił jednak na razie tylko 0,4 proc. (czyli niecałe 5 mln zł). Największe budżety reklamowe przeznaczały na Internet firmy działające w sektorze motoryzacyjnym (17 proc. całej puli) i finansowym (14 proc.).

W przyszłym roku branża spodziewa się dalszych wzrostów. – Nie tylko branża medialna, ale cała gospodarka liczy na to, że jesteśmy w punkcie przesilenia i każdy spodziewa się wzrostu gospodarczego, za którym, mamy nadzieję, pójdzie również wzrost wydatków reklamowych – mówił niedawno podczas rozmowy z „Rz" Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający w Innova Capital, funduszu, który zainwestował w scalenie grup Wp.pl i o2.

Wzrostowymi segmentami Internetu są według niego zwłaszcza internetowe wideo i reklama mobilna.

—Magdalena Lemańska, asd

W samym drugim kwartale wydatki na reklamę online w Polsce wzrosły o 16 proc. względem porównywalnego okresu zeszłego roku. – Przełożyło się to na wzrost w całym półroczu o ponad 12 proc. Wartość reklamy online w pierwszych sześciu miesiącach roku 2013 przekroczyła tym samym 1,2 mld zł. Nadal dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online, a także umacnia się pozycja social media, dzięki czemu reklama graficzna jest liderem dynamiki – podaje IAB Polska w swoim cyklicznym podsumowaniu rynku reklamy w sieci IAB AdEx przygotowywanym wspólnie z firmą PwC.

Pozostało 82% artykułu
Media
„Eras Tour” Taylor Swift może dać brytyjskiej gospodarce prawie mld funtów
Media
Raport z festiwalu w Cannes. Kina straciły miliardy widzów
Media
"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym dekady
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor