Reklama
Rozwiń

Pozorna wiedza celebrytów

Media namaszczają celebrytów na sędziów w niemal każdej dziedzinie, nie ma natomiast znaczenia to, czy ich wypowiedzi mają sens czy nie - mówi Anna Jupowicz-Ginalska, medioznawca

Publikacja: 15.01.2014 01:00

Rz: Celebryci zapewniają stacjom telewizyjnym coraz większe wpływy z reklam. Czy to znaczy, że odgrywają oni coraz większą rolę ?w naszym życiu?

Dr Anna Jupowicz-Ginalska:

Media namaszczają celebrytów na sędziów w niemal każdej dziedzinie, nie ma natomiast znaczenia to, czy ich wypowiedzi mają sens czy nie. Startują ?z pozycji wszechwiedzącego znawcy absolutnie każdej sprawy. I ta pozorna wiedza celebrytów jest wynoszona na piedestał przez środki masowego przekazu.

Stali się wzorami do naśladowania?

W przeprowadzonych kilka lat temu badaniach spytano młodych ludzi, dlaczego lubią celebrytów. Co ciekawe, wiele osób odpowiedziało, że obserwują ich, bo uczą się strategii życia i kariery. Nie chcę oceniać, czy to słuszne czy nie, bo najprostszą metodą, by zyskać rozgłos w mediach, jest wywołanie skandalu, ale dla młodych ludzi to jest pewien wyznacznik.

Reklama
Reklama

Wyznacznik czego?

Celebryci mają pewną władzę nad nami. Miliony like'ów na Facebooku i tysiące followersów na Twitterze pokazują, że ta władza jest realna – gdy ktoś ma rzeszę fanów, to, co robi i mówi, nie pozostaje bez echa. Są świetnym pretekstem do dyskusji – stają się tematem zastępczym do rozmów na poważne tematy. Kiedy jesteśmy zmęczeni po pracy, nie rozmawiamy na temat ostatnich wydarzeń w Syrii, bo to dodatkowo nas dołuje. Celebryci – nie.

Wszyscy godzimy się na ich obecność w mediach, przesiadując na plotkarskich portalach internetowych i szukając informacji o nich.

Sami wytwarzamy zapotrzebowanie na celebrytów. Ten trend korzystania z nich się rozwija ?i będziemy mieli do czynienia ?z dalszą celebrytyzacją mediów. To, że mamy do czynienia ?z tabloidyzacją mediów, wszyscy wiedzą, aktualne pytanie brzmi: kto kogo stabloidyzował – odbiorcy media czy odwrotnie. Programów o ludziach znanych ?z tego, że są znani, też nam przybywa, nawet poważniejsze tygodniki opinii mają swoje rubryki na ten temat. Twarz celebryty podnosi sprzedaż. Klincz mediów i celebrytów jest więc nierozerwalny, choć rzadko który z nich ma tak naprawdę coś do powiedzenia.

Drzyzga zarobiła dla TVN więcej niż Gessler

Rz: Celebryci zapewniają stacjom telewizyjnym coraz większe wpływy z reklam. Czy to znaczy, że odgrywają oni coraz większą rolę ?w naszym życiu?

Dr Anna Jupowicz-Ginalska:

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama