Jak podaje, w 2015 roku wydatki na reklamę sięgną w Polsce 6,75 mld zł. Prognozowane 2,4 proc. tegorocznego wzrostu oznacza podniesienie prognoz – poprzednie mówiły o 1,8-proc. dynamice. - Wynik PKB w III kwartale i zaskakująco silny wzrost indeksu PMI wskazują na utrzymanie umiarkowanego ożywienia w gospodarce, mimo wcześniejszych obaw o zahamowanie tempa wzrostu i utrzymujących się zewnętrznych ryzyk ? spowolnienia w strefie euro i konfliktu na Ukrainie – komentuje Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group w Polsce. Jak dodaje, ekonomiści spodziewają się, że poprawa koniunktury powinna zostać utrzymana również w najbliższych miesiącach, co jest dobrą prognozą także dla rynku reklamowego.

Według szacunków ZOG, rynek reklamy telewizyjnej wzrośnie w tym roku o 3 proc., a w 2015 – o 3,4 proc. - Ciekawie zapowiada się przyszły rok. TVP wprowadza nową politykę handlową uzależniając, podobnie jak TVN, wielkość rabatów od budżetu reklamodawcy. Wciąż pod znakiem zapytania stoi to, czy TV Puls zmieni brokera i czy Grupa ZPR Media będzie sprzedawać swój czas antenowy samodzielnie, czy jednak powierzy te zadania komuś innemu, a wreszcie – jak wpłynie to na rynek –komentuje w raporcie Iwona Jaśkiewicz-Kundera, szefowa działu zakupów w ZenithOptimedia Group.

W Internecie o 12,2 proc. (oraz o 11,8 proc. w 2015 r.), w dziennikach spadnie o 19,3 proc. (i 16,9 proc.), w magazynach o 15,4 proc. (i 15 proc.), w radiu wzrośnie o 4,6 proc. ( i 2,7 proc.), w kinach: o 0,6 proc. (i o 1,1 proc.), a w outdoorze spadną o 0,9 proc. (i o 0,5 proc.).

Globalne wydatki reklamowe netto wzrosną w tym roku według ZOG o 5,1 proc. - W 2015 roku spodziewany jest wzrost o 4,9 proc., a łączna wartość globalnych wydatków reklamowych wyniesie na koniec przyszłego roku 545 mld dol. – podano. Słabością przyszłorocznej sytuacji w reklamie będzie brak wielkich przyciągających do mediów reklamodawców wydarzeń takich, jak tegoroczne Zimowe Igrzyska Olimpijskie, Mundial czy wybory do Senatu i Kongresu w USA. - Natomiast w 2016 roku rynek, napędzany znowu wielkimi sportowymi wydarzeniami: letnią olimpiadą, EURO 2016 i wyborami prezydenckimi w USA, wzrośnie o 5,6 proc., by w 2017 roku odnotować nieco niższy wzrost ? o 5,2 proc. – podają analitycy ZOG.

Motorem globalnego rynku reklamy pozostaje reklama mobilna. - ZenithOptimedia szacuje, że w latach 2014–2017 reklama przyniesie 51 proc. wzrostu wydatków reklamowych. Zaraz za nim uplasuje się reklama on-line na urządzeniach stacjonarnych (25 proc. nowych środków na reklamę). Kolejne 24 proc. wzrostu przyniesie reklama telewizyjna – podano.