Fundację stworzyły Konfederacja Lewiatan, KIG, Pracodawcy RP i SKM SAR.- Polska rzeczywistość jest znacznie lepsza niż to, jak jest postrzegana zagranicą. Jesteśmy więc wdzięcznym tematem takich działań, bo jesteśmy niedopromowani – mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. Jak dodawał, zła promocja kraju znajduje odzwierciedlenie np. w cenach, jakie polscy producenci uzyskują za swoje produkty. – Towar niemiecki dostaje ceny lepsze, choć wcale nie jest lepszy. Stoi za nim jednak wypromowana marka Deutschland. W tych krajach, w których działania na rzecz promowania marki kraju powiodły się, zawsze stało za tym partnerstwo publiczno-prywatne – mówi.
Jak zauważał Szymon Gutkowski, prezes Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i szef agencji reklamowej DDB Warszawa, produkty z krajów, które są uważane za marki, sprzedają się dwa razy lepiej niż z innych. Z rankingu marek państwowych wynika, że Polska jako marka plasuje się w światowym zestawieniu na 45 miejscu, podczas gdy jej nominalny poziom PKB plasuje ją na 23 miejscu na świecie. – To znaczy, że nasz marka jest słabsza niż pozycja gospodarcza. Marka to nie tylko znajomość nazwy jakiegoś kraju, ale także treść, jaką ze sobą niesie. I właśnie wypełnianiem marki tą treścią chcemy się zająć jako fundacja – mówi.
Fundacja na razie nie zamierza natomiast zamawiać dla Polski nowego logo. Poprzednia, ubiegłoroczna próba ustanowienia jako logo Polski czerwonej sprężyny wymyślonej i zaprojektowanej przez Wally'ego Olinsa, eksperta od budowania marek (zmarł w ubiegłym roku), zakończyła się narodowym plebiscytem. Odzew w konkursie był jednak znacznie skromniejszy niż się spodziewali, ale że w trakcie wybierania logotypu dla Polski wiele było słychać krytycznych głosów. W rezultacie od pomysłu odstąpiono. Fundacja planuje powrócić do planów stworzenia logo, ale tym razem ma zacząć najpierw od stworzenia spójnej strategii dla marki Polska, a dopiero za jakiś czas powrócić do kwestii samego znaku. W pracach nad strategią dla marki Polska wciąż będą uwzględniane wnioski Olinsa z jego badań, którego zdaniem nasz kraj najlepiej określa sformułowanie „creative tension" – twórcze napięcie.
Pod koniec 2013 r. roku Rada Promocji Polski (przewodniczy jej minister spraw zagranicznych RP) przyjęła także „Zasady komunikacji marki Polska".