Reklama

Internet i papier tworzą potencjał czytelniczy

Połowę zasięgu magazynów w USA stanowią ich strony internetowe. W Polsce trwa debata, czy nie zacząć łączyć statystyk cyfrowych i papierowych.

Aktualizacja: 19.03.2017 19:51 Publikacja: 19.03.2017 18:04

Internet i papier tworzą potencjał czytelniczy

Foto: 123RF

W styczniu amerykańskie magazyny docierały ze swoimi treściami (zarówno pisanymi, jak i wideo) do 1,86 mld użytkowników. To liczba kilkakrotnie przekraczająca liczbę obywateli USA, nie tylko dlatego, że anglojęzyczne tytuły (zwłaszcza w internecie) są czytane na całym świecie, ale także dlatego, że obrazuje ona zsumowane grupy użytkowników korzystających z czasopism z wykorzystaniem kilku platform.

Jak amerykanie korzystają z magazynów

Jak amerykanie korzystają z magazynów

Foto: Rzeczpospolita

Amerykańskie Stowarzyszenie Mediów Magazynowych MPA (The Association of Magazine Media) w ramach cyklicznej analizy 360 stopni sumuje czytelników tradycyjnych papierowych wydań i ich elektronicznych wersji (dane z GfK), dodając do nich użytkowników witryn internetowych, w tym tych mobilnych, oraz widzów materiałów wideo produkowanych w internecie przez wydawców.

Najszybciej przybywa odbiorców mobilnych

Z podsumowania wynika, że w całym ubiegłym roku tak liczony zasięg magazynów zwiększył się o 6,4 proc., do ponad 1,7 mld użytkowników. Przy czym w całym ubiegłym roku około połowy tego zasięgu magazyny zawdzięczają wersjom drukowanym i ich cyfrowym odpowiednikom (czyli e-wydaniom), ale te ostatnie akurat spadały, za to najszybciej rosły zasięgi materiałów wideo produkowanych przez wydawców (o prawie 50 proc. rok do roku) oraz ich mobilnych witryn (rok do roku o prawie 25 proc.).

– Główny wniosek płynący z ostatnich danych tego typu jest taki, że choć to drukowana wersja wciąż jest podstawą zasięgu magazynów, to nieustanny wzrost ich mobilnych witryn pozwala zwiększać całkowity zasięg tych tytułów, co odzwierciedla coraz bardziej multimedialne zwyczaje ich czytelników – komentuje w raporcie Linda Thomas Brooks, prezes MPA.

Reklama
Reklama

Jak podaje organizacja, prawie 80 proc. marek objętych analizą wykazała wzrost zasięgu swoich stron mobilnych, a 79 proc. z tych, które odnotowały wzrost, miały go na wysokim dwu-, a nawet trzycyfrowym poziomie.

Jak zaznacza szefowa MPA, ważne jest także to, że wersje drukowane wraz z e-wydaniami utrzymały swoje sprzedażowe poziomy (spadły one rok do roku zaledwie o 0,4 proc.).

Magazynem o największym całkowitym zasięgu w USA jest sportowy dwutygodnik „ESPN The Magazine" ze 101,4 mln użytkowników. Za nim plasuje się magazyn „People" (79,4 mln), a następnie pierwszy w tym zestawieniu tytuł biznesowy – amerykańska edycja „Forbesa" (61,5 mln).

Największe wzrosty liczby odbiorców w całym ubiegłym roku odnotowały za to za oceanem poświęcony urządzaniu wnętrz magazyn „Domino" (56 proc. wzrostu rok do roku), „The New Yorker" (wzrost o 44 proc.) oraz „Harper's Bazaar" (wzrost o 41 proc.).

Polska na razie debatuje

W naszym kraju na razie w taki sposób nikt papierowych mediów nie bada. Jak przyznaje Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, wydawcy rozważają teraz właśnie jednak zmianę podejścia do badań.

– Czasopisma kobiece, lifestylowe czy tematyczne posiadają ogromne zasoby materiałów i wiedzy na rozmaite tematy. To daje im podstawy do otwierania kolejnych działalności internetowych, np. witryn poradnikowych i w Polsce także zastanawiamy się, czy nie nadszedł czas, by stworzyć system sumowania tych zasięgów treści z magazynów. Nawet jeśli nad jednym takim portalem w obrębie wydawnictwa pracuje kilka redakcji, nie jest niemożliwe stworzenie systemu, który zliczałby użytkowników takich witryn – uważa Hoffman.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem dałoby to magazynom pole do rywalizowania zwłaszcza z telewizjami, które także coraz szerzej rozbudowują swoje internetowe platformy i stają się tam konkurentem reklamowym tradycyjnych wydawców.

Cyfrowe i papierowe zasięgi już zliczają i podają na naszym rynku zwłaszcza wydawcy gazet, którzy oprócz tradycyjnej sprzedaży coraz częściej ogłaszają liczbę sprzedanych dostępów do płatnych wersji swoich stron (tak robi chociażby „Gazeta Wyborcza", która na koniec ubiegłego roku miała 100 tys. cyfrowych subskrybentów – prawie tyle, ile klientów tradycyjnego wydania).

Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Media
Europa dławi się regulacjami i przegrywa wyścig o AI
Media
Miliarder z Hongkongu może trafić za kratki na resztę życia. Sąd: mózg spisków
Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama