Merlin Publishing będzie nową spółką w grupie skupionej wokół e-sklepu, do której należy także niedawno kupiony CDP.pl. W wydawnictwie Merlin Group będzie mieć 51 proc. udziałów, a 49 proc. właściciele CDP – Michał Gembicki i Robert Wesołowski.
– Pierwsze produkcje zaprezentujemy podczas Warszawskich Targów Książki w maju, wtedy też trafią do sprzedaży. Na początku cyklu życia wydawane przez nas produkty trafią do naszych sklepów, gdzie będziemy je intensywnie promować. Po kilku tygodniach udostępnimy je również w innych kanałach – mówi Łukasz Szczepański, prezes Merlin Group. – W projekt inwestujemy własne środki, pracujemy nad nim od kilku miesięcy. Nie ma on związku z pracami nad ustawą o jednolitej cenie książki, choć gdyby faktycznie zaczęła obowiązywać, moglibyśmy dodatkowo na tej sytuacji zyskać jako sklep, jako wydawnictwo nie widzimy korzyści – dodaje.
Zgodnie z projektem wydawcy określaliby cenę książki na rok. Dopiero po tym czasie możliwe byłyby promocje czy rabaty. – Po wprowadzeniu ustawy ceny detaliczne książek mogą wzrosnąć nawet o 20 proc. Po wyrównaniu cen książek klienci decydujący się na zakup przez internet wybiorą duże, znane marki, które przyciągną ich większym wyborem i lepszą obsługą klienta. W rezultacie stracą głównie mniejsze i mniej znane e-sklepy – wyjaśnia Łukasz Szczepański.
Merlin ma w związku z wydawnictwem bardzo ambitne plany. – Skupiamy się na książkach, ponieważ to trzon oferty naszych sklepów, jednak patrzymy na działalność wydawniczą znacznie szerzej i wokół ciekawych książek chcemy przygotowywać inne materiały i wydawnictwa, takie jak: puzzle, e-booki, audiobooki i gry, czy nawet w uzasadnionych przypadkach zabawki – wyjaśnia Michał Gembicki, prezes Merlin Publishing. W branży znany jest jako twórca cyfrowej platformy i e-sklepu CDP.pl, związanego wcześniej z firmą CD Projekt. – Chodzi nam o edycje kolekcjonerskie, wycyzelowane graficznie, w których dla nabywcy cena nie jest jedynym kryterium wyboru. Takie podejście pozwoli realizować wyższe marże. Docelowo planujemy rozwinąć sprzedaż również za granicą.
Nowe wydawnictwo na rynku w poszukiwaniach produkcji do wydania chce wykorzystać analizę preferencji zakupowych swoich klientów. W tym modelu działają już takie potęgi, jak Neflix, a grupa Merlin może wykorzystywać dane z dwóch źródeł. – W CDP.pl główną grupą klientów są młodzi mężczyźni – gracze. W merlin.pl kluczowe są z kolei kobiety, z myślą o tych dwóch grupach będziemy przygotowywać nasze publikacje. Myślimy o produktach opartych na licencjach, ale chcemy też sami wyszukiwać autorów np. w blogosferze czy serwisach crowdfundingowych – dodaje Michał Gembicki.