Thomas Phifer and Partners zaprojektuje siedzibę Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa

Na placu Defilad staną Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatr TR Warszawa. Czy to miejsce ożyje? - pisze Marek Kozubal.

Aktualizacja: 01.08.2014 09:39 Publikacja: 01.08.2014 09:34

04. Rzut budynków i otoczenia – Placu Defilad i Parku Świętokrzyskiego z cyrkulacją osób

04. Rzut budynków i otoczenia – Placu Defilad i Parku Świętokrzyskiego z cyrkulacją osób

Foto: TR Warszawa

Red

– Plac Defilad to serce Warszawy, chcemy je odczarować – mówiła wczoraj prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Ikoną tego miejsca mają się stać siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Teatru TR Warszawa.

Prezydent ogłosiła, że decyzją komisji konkursowej obydwa obiekty zaprojektuje nowojorska pracownia Thomas Phifer and Partners.

Wszystko na widoku

Kompleks muzealno-teatralny składający się z gmachu muzeum o powierzchni ok. 15 tys. mkw. oraz teatru o powierzchni ok. 10 tys. mkw. połączy zadaszony plac miejski.

Nie znamy jeszcze szczegółowej koncepcji tych obiektów, będzie ona gotowa dopiero w grudniu. Z zaprezentowanych wczoraj wizualizacji wynika, że gmach ma być otwarty i przeszklony. W gmachu TR Warszawa atrakcją ma być otwarcie na pl. Defilad jednej ze scen, co umożliwi oglądanie spektakli także z zewnątrz. Niektóre sale prób po stronie teatru oraz część magazynów i przestrzeni zaplecza muzeum będą oszklone. Architekt sam opisuje swoją architekturę jako „optymistyczną, budowaną światłem i dostępną".

Phifer dla swojego projektu ukuł hasło: „A building that reveals all it has", czyli „budynek, który pokazuje wszystko, co ma". Skoro działalność obu instytucji polega na pokazywaniu sztuki, architektura musi to odzwierciedlać i ujawniać przechodniom, co się dzieje wewnątrz budynków.

– To projekt prosty, transparentny, ważne jest to, że przewiduje połączenie funkcji społecznych i architektonicznych – podkreśliła Gronkiewicz-Waltz.  Zdaniem minister kultury Małgorzaty Omilanowskiej teatr i sztuka współczesna, które zagoszczą w murach kompleksu, oraz sztuka architektoniczna nim wyrażona, „złożą się na triadę, która zdecyduje o zagospodarowywaniu otoczenia Pałacu Kultury".

– Ten budynek będzie definiował tę przestrzeń i decydował o wszystkich następnych decyzjach architektoniczno-urbanistycznych, które tego miejsca będą dotyczyły – stwierdziła Omilanowska.

To nie gwiazda

O Phiferze prezydent miasta mówiła tak: – Dba o detal, ma duże uznanie w środowisku amerykańskim, ale nie jest to gwiazda.

Thomas Phifer ma 51 lat i wiele zrealizowanych projektów. Razem z wybitnym architektem Richardem Meierem projektował Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Barcelonie.

Najbardziej znany jest dzięki zaprojektowaniu North Carolina Museum of Art w Raleigh w Karolinie Północnej oraz Glenstone Museum w Potomac w Marylandzie.

Muzeum za kredyt

Konkurs był już trzecią w ciągu ostatnich dziewięciu lat próbą zaprojektowania siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa.

– Tym razem mamy poczucie, że jesteśmy dobrze przygotowani – zapewniła dyrektor muzeum Joanna Mytkowska. Placówka jest już bowiem właścicielem działki, na której stanie obiekt (do terenów w sąsiedztwie Pałacu Kultury jest ok. 40 roszczeń). Jest też ustalony plan finansowania inwestycji: gmach muzeum bez wyposażenia ma kosztować 270 mln zł, a teatru – 125 mln.

Przedstawiciele miasta zapowiedzieli, że projekt zostanie zrealizowany z kredytu, ratusz postara się także o środki unijne.

Jeszcze we wrześniu miasto ma podpisać umowę z pracownią. Po przygotowaniu projektu budowa rozpoczęłaby się w 2016 r. Do grudnia 2019 r. trwałyby prace budowlane, a uroczystość otwarcia muzeum ustalono na 1 kwietnia 2020 r.

Pierwszy konkurs na siedzibę Muzeum Sztuki Nowoczesnej stolica ogłosiła w 2005 r., ale został unieważniony. Kolejne podejście nastąpiło w 2006 r. Ten konkurs wygrał szwajcarski architekt Christian Kerez. Gmach miał zostać ukończony w 2012 r. Budowa nawet się nie zaczęła.

Zdaniem przedstawicieli miasta Kerez w ciągu 21 miesięcy nie był w stanie przygotować koncepcji budowy obiektu. Z kolei szwajcarski architekt twierdził, że projekt ten torpedował Zarząd Rozbudowy Miasta, mnożąc żądania dotyczące gmachu, m.in. co do jego elewacji oraz umieszczenia teatru w budynku. Nieuregulowana była też kwestia roszczeń do gruntu. Dwa lata temu władze Warszawy wypowiedziały Kerezowi  umowę.

– Plac Defilad to serce Warszawy, chcemy je odczarować – mówiła wczoraj prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Ikoną tego miejsca mają się stać siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Teatru TR Warszawa.

Prezydent ogłosiła, że decyzją komisji konkursowej obydwa obiekty zaprojektuje nowojorska pracownia Thomas Phifer and Partners.

Pozostało 92% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"