Jakie wina doceniają Polacy?

Typowy Polak kojarzy się nam zazwyczaj z wielbicielem piwa czy, okazjonalnie, wódki. Okazuje się jednak, że z roku na rok coraz większe zyski notują producenci wina. Dzieje się tak głównie za sprawą stale rosnącej rzeszy miłośników tego alkoholu oraz coraz lepszej dostępności, które zapewniają nowe kanały dystrybucji.

Publikacja: 08.10.2014 11:55

Jakie wina doceniają Polacy?

Foto: ROL

Statystycznym konsumentem wina, zarówno czerwonego, jak i białego, jest mieszkaniec dużego miasta, zarabiający minimum średnią krajową, posiadający wykształcenie wyższe (59% badanych) i średnie (36%). Koneserzy wina z wykształceniem zasadniczym zawodowym to raptem 5% badanych. Nie ma zbyt dużych różnic pomiędzy wiekiem czy płcią, choć delikatnie dominują kobiety i osoby do 40. roku życia. Najwięcej osób decydujących się na zakup wina – bo aż 35% badanych – należy do przedziału wiekowego 18-30 lat. Niewiele mniej, 31%, stanowi zakres 31-40 lat.

 

Na co zwracamy uwagę podczas wyboru wina?

Czym więc zazwyczaj kierujemy się podczas wybierania win spokojnych, czyli nie musujących? Prawie 50% ankietowanych wskazuje na spełnianie ich oczekiwań pod względem charakterystyki produktu, a także jakość, którą bez wątpienia mogliby polecić rodzinie czy przyjaciołom. Działa to także w drugą stronę, gdyż dla aż 41% badanych istotne jest polecenie ze strony innych. Głównie opieramy się zatem na własnych doświadczeniach i opiniach najbliższych. Zaledwie co czwarty konsument przywiązuje wagę do nowoczesności danej butelki czy – dla kontrastu – tradycyjności. Tylko dla 15% ważne jest to, czy dane wino znajduje się aktualnie w jakiejś promocji. To dobre rokowanie dla całego rynku winiarskiego – liczy się przede wszystkim jakość, za którą chętnie zapłacimy nieco więcej.

Nieco innymi kryteriami kierujemy się podczas wyboru win musujących. Biorąc pod uwagę fakt, że ok. 50% konsumentów spożywa ten rodzaj trunku zaledwie raz w roku, nietrudno domyślić się, na co zwracamy uwagę najbardziej. Dużej części ankietowanych zależy, aby wino nadało się na Sylwestra czy urodziny lub także świętowanie innej okazji. Widać więc wyraźnie, iż wina musujące są wciąż bardziej „sezonowe", choć z roku na rok przybywa osób, które spożywają trunki tego typu kilka razy w roku. Możemy obserwować również wzrost spożycia alkoholi z bąbelkami, a wśród nich win musujących i cydrów.

Statystyki statystykami, a realny wzrost spożycia wina odnotowuje się praktycznie w każdym profilu konsumenta. Coraz więcej osób sięga po wino, głównie dzięki coraz szerszej jego dostępności i różnorodności ofert. Można to bardzo dobrze zaobserwować na przykładzie różnorakich sieci dyskontów, które odważnie poszerzają swój asortyment o nie tylko tańsze trunki, ale także wina z ceną przekraczającą 100 złotych. Dyskontowa ofensywa sprawiła także, iż w przeciągu dwóch lat, między 2011 a 2013 rokiem, znacząco zmalał udział w rynku sklepów specjalistycznych (z 20 do niemal 10 punktów procentowych) przy wzroście dyskontów z 13 do 25.

 

Rynek wina w Polsce ciągle się rozwija

O ile spożycie wina w naszym kraju rośnie z roku na rok, to jednak wciąż odstajemy wyraźnie od znacznej części Europy – Polska znajduje się na 35. miejscu pod względem rocznego spożycia wina na głowę mieszkańca, a statystyczny Polak wypija 15 razy mniej wina niż Francuz. Jest to jednak dobry znak dla osób prowadzących sklepy z winami. Ciągły wzrost sprzedaży oznacza bowiem nienasycenie rynku, a przez to coraz większe obroty. Okazję postanowiły wykorzystać specjalne serwisy internetowe, które oferują zakup wina z dostawą do domu. Klientami sklepów internetowych z winami okazują się w dużej mierze osoby spożywające trunek Dionizosa kilka razy w miesiącu lub nawet częściej. Zazwyczaj są już to klienci świadomi, znający własne preferencje.

 

Białe wytrawne czy czerwone półsłodkie? Pomocy!

Kupno wina online to dobre rozwiązanie niezależnie od tego, jak często pijemy i czego oczekujemy. Internetowe sklepy z winami to przede wszystkim szeroki wybór, często niespotykany nawet w specjalistycznych sklepach, a także gwarancja bezpiecznej przesyłki, na potwierdzenie której znajdziemy wiele opinii zadowolonych konsumentów. Wino z dostawą to świetny pomysł także dla mieszkańców małych miejscowości, gdzie również odnotowuje się regularny wzrost picia tego trunku. Różnorodność wyboru jest tam często dużo mniejsza niż w przypadku wielkich miast, co jeszcze bardziej skłania do kupna wina przez internet.

Sklep internetowy z winem często stara się być nie tylko wygodną platformą do dokonywania zakupów, ale także swego rodzaju „doradcą", oferując specjalistyczne i pomocne narzędzia. Takim rozwiązaniem może pochwalić się, wyróżniony m.in. przez Opineo.pl, serwis Winezja.pl, na którym jedną z funkcjonalności stanowi pomoc przy dobraniu odpowiedniego wina do konkretnej potrawy. Wybierając składniki podstawy posiłku, temperatury jego podania, sposobu przyrządzenia, a także dominującego smaku, otrzymujemy sugestie wyboru konkretnego wina. Warto przy tym zaznaczyć, iż propozycje są przygotowywane przez prawdziwych ekspertów w dziedzinie win. „Pracuję w branży związanej z winem od lat i z przyjemnością patrzę jak prężnie rozwija się jego sprzedaż drogą on-line" – mówi Tomasz Kolecki-Majewicz, Mistrz Polski Sommelierów i ekspert sklepu internetowego z winem Winezja.pl – „Bardzo chętnie zaangażowałem się we współpracę z Winezja.pl, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z użytkownikami. Przede wszystkim należy pamiętać, że za każdym dobrym sklepem internetowym z winem stoją ludzie, pasjonaci tego trunku – i to właśnie oni są jego siłą" – dodaje.

Narzędzia wspomagające wybór nie są pomocne tylko i wyłącznie początkującym smakoszom. Dzięki specjalnemu oknu dopasowania wina według gustu bardzo szybko, drogą eliminacji, możemy dobrać białe, czerwone lub różowe wino do własnych potrzeb. Po zaledwie kilku kliknięciach wybór zawęża się nam na tyle mocno, że bóle głowy związane ze ślęczeniem przy marketowych półkach z winem może odejść w zapomnienie. Wybór wciąż za duży? Ograniczmy go zatem do konkretnego kraju lub przedziału cenowego. I wszystko to z szybką oraz bezpieczną dostawą do domu z terminem dostawy ustalonym na konkretny dzień.

 

Dyskonty i markety kontra sklepy internetowe z winami

Skuteczna ofensywa dyskontów wciąż trwa, lecz coraz więcej konsumentów zwraca się ku rozwiązaniu wygodniejszemu, jakim jest właśnie zakup wina przez internet. Wystarczy więc odwiedzić odpowiednią stronę, skorzystać z przejrzystego i intuicyjnego interfejsu, a w razie potrzeby przeczytać opinie i porady innych użytkowników. Oszczędność czasu, dostępność i łatwość wyboru są mocnymi argumentami przemawiającymi za sklepami internetowymi z winem. Wystarczy kilka kliknięć!

Statystycznym konsumentem wina, zarówno czerwonego, jak i białego, jest mieszkaniec dużego miasta, zarabiający minimum średnią krajową, posiadający wykształcenie wyższe (59% badanych) i średnie (36%). Koneserzy wina z wykształceniem zasadniczym zawodowym to raptem 5% badanych. Nie ma zbyt dużych różnic pomiędzy wiekiem czy płcią, choć delikatnie dominują kobiety i osoby do 40. roku życia. Najwięcej osób decydujących się na zakup wina – bo aż 35% badanych – należy do przedziału wiekowego 18-30 lat. Niewiele mniej, 31%, stanowi zakres 31-40 lat.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem