Reklama

Wypady malarza w plener

Robert Motelski na otwieranej w środę wystawie w Galerii (-1) PKOl w Centrum Olimpijskim w Warszawie pokaże obrazy, które są malarską interpretacją natury.

Publikacja: 14.12.2015 19:59

Dla tych, którzy na co dzień żyją w zgiełku wielkiego miasta, malarstwo młodego artysty jest jak niespodziewany wypad w góry lub nad jeziora.

Ponad 20 zaprezentowanych obrazów pochodzi z ostatnich dwu lat z różnych cykli zatytułowanych „Góry", „Śnieg" i „Światło".

– Pokazuję głównie większe formaty, bo specyfika tej galerii do tego skłania. A wszystko dzieje się wokół pejzażu, jego różnych wariantów. Poszukuję form pierwotnych w otaczającej przyrodzie. Interesują mnie powtarzające się w niej rytmy, gdyż w naturze harmonia zawarta jest właśnie w powtórzeniach i rytmach. Zawsze można dopatrzyć się w niej pierwotnego porządku, nawet mimo pozoru chaosu – mówi „Rzeczpospolitej" Robert Motelski.

Pracuje w podwarszawskiej pracowni znajdującej się blisko lasu, ale często rusza w plener. Nie szuka egzotyki, najczęściej inspirują go pejzaże Mazur i Pomorza. Robi wówczas zdjęcia i filmuje, ale to tylko rodzaj notatki lub szkicu, żeby zapamiętać pomysł.

Kompozycja najbardziej ascetycznych prac nie pozwala na skupieniu uwagi na detalach, lecz na tym, co najważniejsze. Na poruszeniu światła na ciemnej wodzie albo na powtarzalności pewnych elementów, np. pni drzew czy na rozedrganej horyzontalnej śnieżnobiałej linii, umownie oznaczającej zarys górskich szczytów. Nawiasem mówiąc, znakomite górskie pejzaże są reminiscencją Alp, które poznał podczas pobytu w Innsbrucku, gdzie współpracuje z Galerią Sandhofer.

Reklama
Reklama

– Nie stapiam się z naturą ani nie konkuruję z nią – tłumaczy Motelski, ale chłonę ją, i wtedy inspiracje same przychodzą. Ja ich nie szukam, pomysł na obraz sam się pojawia. Zapamiętuję go i później w pracowni przetwarzam, wyciągając istotne elementy. Obraz nie jest wiernym przedstawieniem natury, tylko mojej wizji. Tytuły prac ograniczam do daty (dzień, miesiąc, godzina). Nie naśladuję jednak impresjonistów, jedynie zaznaczam chwilę, kiedy pojawiła się inspiracja, charakterystyczny motyw, światło, kolor mający wpływ na kompozycję.

W sztuce artysty rzadko pojawia się człowiek, a w prezentowanych obrazach wcale, ale to nie znaczy, że tylko czysta natura jest jej tematem. Równie ważna jest relacja artysty, a także widza z naturą. Te malarskie pejzaże odkrywają jej piękno i prawa, ale też pozwalają nam spojrzeć uważniej w głąb siebie.

Kultura
Pomyśleć o tym, co nieoczywiste. Galeria sztuki afrykańskiej Omeny Mensah w Warszawie
Patronat Rzeczpospolitej
Gwiazdy rozświetlają Kinotekę! Drugi dzień BNP Paribas Warsaw SerialCon za nami
Patronat Rzeczpospolitej
Serialowa stolica – BNP Paribas Warsaw SerialCon 2025 z programem dla dzieci, młodzieży i mieszkańców Warszawy
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej: „Kwestia kobieca 1550-2025”. Czy sztuka ma płeć?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy Laureatów Konkursu Dobry Wzór 2025
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama