Poszukiwanie stylu narodowego budującego polską tożsamość przynosiło wymierne efekty. Sukces, jaki odnieśli polscy projektanci podczas Wystawy Światowej w Paryżu w 1925 roku proponując polską odmianę art déco sprawił, że nawiązywano do niego w kolejnych projektach. Jeden z współtwórców Pawilonu, Wojciech Jastrzębowski, opracował wnętrza do ówczesnego Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego (dziś MEN). Okazały, reprezentacyjny budynek zaprojektowany przez Zdzisława Mączyńskiego (1927-30) łączył art déco i monumentalną formę architektoniczną nawiązującą do tradycji klasycznej. Nowoczesność wprowadzona do wnętrza zaowocowała zgeometryzowanym stylem dekoracji w meblach, użyciem rodzimych materiałów – drewna, marmurów, solidnością wykonania, dbałością o szczegóły wyposażenia - od klamki po kinkiet.
Nowe urzędowe gmachy powstawały przede wszystkim w Warszawie, wśród nich m.in. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w Warszawie (1929-31) wg projektu Romana Świerczyńskiego (obecnie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju). Obiekty władzy sądowniczej reprezentuje budynek Sądów w Warszawie, zaprojektowany przez Bogdana Pniewskiego. Symbolika gmachu, z wyrytą w kamieniu sentencją: „Sprawiedliwość jest mocą i ostoją Rzeczypospolitej” - buduje powagę wymiaru sprawiedliwości. Pniewski projektował przed wojną także budynek MSZ zyskując opinię architekta rządzących.
Bohaterami kolejnych dokumentów serii są nie tylko gmachy dużych miast - Warszawy, Gdyni, Krakowa, Katowic, Poznania czy Lwowa, ale także niewielkich – Juraty, Ciechocinka, Otwocka, Stalowej Woli. Seria prezentuje takie założenia urbanistyczne jak Tor Wyścigów na Służewcu, kampus Akademii Wychowania Fizycznego, osiedla mieszkaniowe w Warszawie, Gdyni i w Łodzi, ale i obiekty - symbole: „drapacz chmur” w Katowicach, warszawski „Prudential”.
„Rzeczpospolita modernistyczna” przypomina najważniejszych architektów-modernistów, a rolę przewodników i komentatorów pełnią w filmach znani historycy sztuki i architekci. Staranne zdjęcia Karola Lindholma dopełniają całości.
W kolejnych odcinkach o architekturze: władzy, sportu, mieszkaniowej społecznej i luksusowej, kultury, przemysłu, edukacji, dworców, kurortów, biznesu i sakralnej.