Projekt od maja działa w Krakowie. Tam w zajęciach z ornitologii, fizyki i genetyki wzięło udział już kilkaset dzieci. Czekają na następne – z historii sztuki, religioznawstwa i matematyki. Zajęcia odbywają się w soboty, w najlepszych salach wykładowych UJ.
W Warszawie wykład inauguracyjny prof. Stanisława Bajtlika z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN odbędzie się 17 listopada o godz. 11 w auli Starej Biblioteki UW (starego BUW) przy Krakowskim Przedmieściu 26/28. Kolejne wykłady, obejmujące różne dziedziny wiedzy, będą się odbywały, poczynając od stycznia, raz w miesiącu.
Podobne imprezy mają miejsce w dużych ośrodkach uniwersyteckich w całej Europie. W Wiedniu dzieci wpuszczane są na uczelnię co roku na dwa tygodnie, mają zajęcia codziennie. Z tej formy poszerzania wiedzy korzysta tam około 3,5 tys. dzieci.
Pierwszy Kinder-Uni, czyli uniwersytet dzieci, powstał w Tybindze w 2002 roku. Inicjatorami przedsięwzięcia było dwoje dziennikarzy lokalnego dziennika. 4 czerwca tamtejszym uniwersytecie prof. Gregor Markl dał pierwszy wykład dla dzieci zatytułowany „Dlaczego wulkany zieją ogniem?”. Wysłuchało go 400 dzieci, a na następny wykład, tydzień później, przyszło ich już 900. W 2005 roku w Niemczech zorganizowano wykłady dla dzieci w 50 ośrodkach uniwersyteckich.
Zasada działania każdego Kinder-Uni polega na tym, że wykładowcy uniwersyteccy są zapraszani do wygłoszenia wykładów na tematy zaproponowane przez dzieci. Forma spotkania jest interaktywna, dzieci zadają pytania, mają poza tym zajęcia z przyrządami używanymi do badań, np. w obserwatorium astronomicznym. Uniwersytet Dzieci to forma wspólnego spędzania czasu rodziców z dzieckiem. Mają oni towarzyszyć swoim pociechom w pogłębianiu wiedzy z różnych dziedzin. Inicjatorem i organizatorem projektu jest Fundacja Paideia. Nad polskim Kinder-Uni patronat objęli rektorzy rektorzy uniwersytetów Jagiellońskiego i Warszawskiego.