Ruszyła kampania „Odmienny stan – odmienne traktowanie” współorganizowana przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Fundację MaMa. Ma zmieniać społeczne podejście do kobiet ciężarnych. Jest przewidziana na kilka lat. Jej głównym działaniem będzie informacja.
– Ciąża jest wyzwaniem metabolicznym i biologicznym – mówił prof. Jan Kotarski, prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. – Samopoczucie kobiety bywa zaskakujące, powinniśmy wiedzieć, jak jej pomóc.
Wśród propozycji kampanii są udogodnienia dla przyszłych mam: kasy pierwszeństwa w sklepach, miejsca parkingowe, dystrybutory z wodą, miejsca w środkach komunikacji publicznej. Mają być wprowadzane w życie jeszcze w tym roku.
Kampania nagłośni problemy ciężarnych związane z poziomem służby zdrowia. Tłok w przychodniach, rygorystyczne przestrzeganie godzin rejestracji, brak finansowania przez państwo niektórych badań, np. na obecność wirusa HIV – to tylko niektóre z nich.
Sylwia Chutnik, prezes Fundacji MaMa, twierdzi, że kampania ma zmieniać też społeczną postawę ciężarnych: – Często mają mentalny problem z egzekwowaniem swoich praw, taki syndrom matki Polki przejawiający się w myśleniu: sama dam sobie radę. Nie proszą o pomoc, to błąd.