Reklama

Przemysław Gintrowski o Opolu i dzisiejszej cenzurze

Przemysław Gintrowski, muzyk, kompozytor, wspomina lata 80., występ przed 30 laty w Opolu i mówi o dzisiejszej cenzurze

Publikacja: 31.08.2011 15:33

Przemysław Gintrowski o Opolu i dzisiejszej cenzurze

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Czy to prawda, że Zbigniew Herbert na początku nie był entuzjastą swoich wierszy w formie piosenek?

Tak było. Śpiewałem jego utwory bez konsultacji z autorem. Dopiero w 1982 r., gdy w podziemnym wydawnictwie Nowa miała się ukazać nagrana przeze mnie kaseta „Pamiątki", uznałem, że należałoby powiadomić o tym poetę i uzyskać jego zgodę.

Znał pan wcześniej Zbigniewa Herberta?

Właśnie nie. Do tego wybrałem się bez żadnego uprzedzenia, bo wtedy nie działały telefony. Przyniosłem kasetę, ale cały czas podejście autora było sceptyczne. Uważał, że jego utwory są formą zamkniętą i nie ma potrzeby tego zmieniać. Dopiero z czasem nabrał przekonania.

Kaseta jednak się ukazała.

Reklama
Reklama

No tak, otrzymałem pozwolenie na publikację, a co więcej – miałem zaszczyt wkraść się w łaski „Księcia poetów" i odwiedzałem go w tamtych czasach dosyć regularnie. Zdawałem mu relacje z nastrojów ludzi i z przebiegu manifestacji. Słuchał z ogromnym zainteresowaniem, ale kwitował: „Po co wy się młodzi tak narażacie? Przecież tu materia nie wytrzyma".

Czytaj w tygodniku "Uważam Rze" oraz na uwazamrze.pl

Czy to prawda, że Zbigniew Herbert na początku nie był entuzjastą swoich wierszy w formie piosenek?

Tak było. Śpiewałem jego utwory bez konsultacji z autorem. Dopiero w 1982 r., gdy w podziemnym wydawnictwie Nowa miała się ukazać nagrana przeze mnie kaseta „Pamiątki", uznałem, że należałoby powiadomić o tym poetę i uzyskać jego zgodę.

Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Kultura
Czytanie ma tylko dobre strony
Kultura
Popkulturowa kariera „Stańczyka", czyli od muralu w Paryżu do okładki płyty Lady Gaga
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kultura
Polski projekt z nagrodą DesignEuropa Awards 2025
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama