Reklama

W obronie molestowanych dzieci

Galeria Przechodnia w Warszawie wychodzi wprost na ulicę. Anne Plaisance pokazuje w jej witrynach projekt, zatytułowany „Badrooms", który mówi o dziecięcych ofiarach przemocy seksualnej.

Publikacja: 11.04.2015 18:18

"Badrooms" - wystawa Anne Plaisance w Galerii Przechodniej w Warszawie

Foto: Fotorzepa

W pierwszej chwili można ulec złudzeniu, że są to gabloty z lalkami kolekcjonerskimi, ale cytaty pod nimi mówią wprost o skrywanych dramatach często dorosłych już ludzi i trudnym do rozwiązania społecznym problemie.

- Pracując na tym projektem czytałam zwierzenia pokrzywdzonych na forach i psychologicznych stronach fundacji, które próbują im pomóc – wyjaśnia artystka. Byłam zaskoczona, że jest tego tak dużo. Opowieści były niejednokrotnie tak drastyczne, że musiałam robić przerwy, bo ból, którego doświadczyli w swym życiu piszący - kobiety, dziewczynki i chłopcy - jest nie do wyobrażenia. Jak ktoś mógł zrobić im taką krzywdę! Przeżyty przez nich koszmar w dzieciństwie zostaje w nich często na całe życie. Pomyślałam, że trzeba o tym mówić głośno.

- Na pierwszy rzut oka prace będą wydawać się miłe i niewymagające - dodaje. - Obserwator dostrzega przyjemny dla oka świat zabawy i beztroski, lecz gdy podejdzie bliżej, poznaje opowieść o skrywanym przez lata bólu.

Autentyczne cytaty z upublicznionych tekstów są krótkie i przejmujące. A zarazem laleczki nie są realistycznymi portretami, bo dla artystki metafora jest tak samo ważna jak prawda. Mają smutne twarze i zindywidualizowane ubiory, które zdają się imitować poszukiwania projektantów mody, ale to skojarzenie szybko niwelują różne niepokojące szczegóły, jak rozmazana na twarzy pomadka, czy kawałki drutu kolczastego w sukni. Laleczki eksponowane są na malarskich kolorowych tłach, co wzmaga kontrast między mroczną narracją a iluzją beztroskiego dzieciństwa.

Anne Plaisance, artystka francusko-polskich korzeniach, nie po raz pierwszy podejmuje w sztuce tematy społeczne. Wcześniej zrobiła cykl obrazów-kolaży, krytycznych wobec konsumpcyjnego stylu życia, a także uczestniczyła w artystycznym projekcie polsko-niemieckim na temat stereotypów we wzajemnym postrzeganiu siebie.

Reklama
Reklama

Charakterystyczną cechą jej twórczości jest zderzenie rzeczy pięknych i strasznych, przyjemnych z odpychającymi, beztroskich i mrocznych. Na cykl „Badrooms" składa się sto prac. W Galerii Przechodniej przy Wiejskiej 2 oglądamy tylko osiem z nich, a efekt jest i tak głęboko poruszający.

- Jeżeli przechodzący choć na chwilę zatrzyma się przy witrynach, a lalki sprowokują jego reakcję, wyostrzą uwagę i dadzą do myślenia to dobrze, o to mi chodzi.- wyznaje Anne Plaisance. Mam nadzieję, że dzięki temu w pewnym sensie uda się uratować kogoś, choćby jedno dziecko...

Chciałaby jednak także zaprezentować cały cykl we wnętrzu galerii, sprawiającym wrażenie białego dziecięcego pokoju, żeby w takiej przestrzeni ponure tajemnice, ukryte za zasłoną słodkiego dzieciństwa, uderzały z podwójną siłą.

Kultura
Pomyśleć o tym, co nieoczywiste. Galeria sztuki afrykańskiej Omeny Mensah w Warszawie
Patronat Rzeczpospolitej
Gwiazdy rozświetlają Kinotekę! Drugi dzień BNP Paribas Warsaw SerialCon za nami
Patronat Rzeczpospolitej
Serialowa stolica – BNP Paribas Warsaw SerialCon 2025 z programem dla dzieci, młodzieży i mieszkańców Warszawy
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej: „Kwestia kobieca 1550-2025”. Czy sztuka ma płeć?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy Laureatów Konkursu Dobry Wzór 2025
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama