Małopolska trochę dalej od Śląska

Z powodu oszczędności nie będzie pociągów Oświęcim–Czechowice-Dziedzice oraz Katowice– Kielce. W zamian więcej połączeń Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Publikacja: 15.11.2015 16:00

Samorządowcy nie wahają się ciąć liczby połączeń

Samorządowcy nie wahają się ciąć liczby połączeń

Foto: materiały prasowe

Wysokie koszty pociągów, niska frekwencja pasażerów, niewystarczające przychody i w konsekwencji wzrastający deficyt – województwo małopolskie tnie koszty połączeń kolejowych.

13 grudnia, kiedy wejdzie w życie zimowy rozkład jazdy 2015/2016, dojdzie do likwidacji przewozów kolejowych na trasie Oświęcim–Brzeszcze–Czechowice-Dziedzice, które na zlecenie zarządu województwa małopolskiego obsługiwały do tej pory Koleje Śląskie. Chodzi o linię S31, której trasa biegnie od Katowic przez Mysłowice, Oświęcim, Brzeszcze aż do Czechowic-Dziedzic. Linia ma ok. 54 km i jest dość popularna w małych miejscowościach – pasażerowie jeżdżą nią do pracy i szkoły.

Ograniczenia obejmą też linie Kielce–Katowice, Kraków–Nowy Sącz/Krynica oraz Kraków–Kielce.

Najważniejsze zmiany w przyszłym rozkładzie jazdy to zwiększenie połączeń kolejowych Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i przywrócenie zawieszonej linii kolejowej nr 94 Kraków–Oświęcim.

Koleje Śląskie są zdziwione decyzją małopolskiego urzędu marszałkowskiego, który niespodziewanie zrezygnował z połączenia kolejowego na linii S31.

W marcu tego roku małopolskie władze zamówiły w Kolejach Śląskich obsługę tej trasy, a spółka w PKP Polskie Linie Kolejowe zarezerwowała trasy dla tych pociągów. Zgodnie z ustaleniami wysokość kwoty dofinansowania miała wynosić ok. 1,5 mln zł.

W sierpniu zarząd województwa małopolskiego poinformował Koleje Śląskie, że od grudnia zamierza ograniczyć ofertę kolejową tylko do stacji Oświęcim od strony Katowic. Teraz okazuje się, że połączenia zostaną mocno okrojone. „Decyzja została podjęta z uwagi na konieczność racjonalizacji kosztów w zakresie publicznego transportu zbiorowego" – tłumaczy nam Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Z wyliczeń urzędu wynika, że prognozowano 1010 pasażerów na 19 kursów na dobę. Koszt 19 pociągów na dobę to 3,1 mln zł.

– Linia S31 nie należy do najpopularniejszych, jest mniej więcej w połowie stawki – przyznaje Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich.

Wysokie koszty pociągów, niska frekwencja pasażerów, niewystarczające przychody i w konsekwencji wzrastający deficyt – województwo małopolskie tnie koszty połączeń kolejowych.

13 grudnia, kiedy wejdzie w życie zimowy rozkład jazdy 2015/2016, dojdzie do likwidacji przewozów kolejowych na trasie Oświęcim–Brzeszcze–Czechowice-Dziedzice, które na zlecenie zarządu województwa małopolskiego obsługiwały do tej pory Koleje Śląskie. Chodzi o linię S31, której trasa biegnie od Katowic przez Mysłowice, Oświęcim, Brzeszcze aż do Czechowic-Dziedzic. Linia ma ok. 54 km i jest dość popularna w małych miejscowościach – pasażerowie jeżdżą nią do pracy i szkoły.

Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo