Te dwie inwestycje mają sprawić, że podróż przez Podhale zakopianką stanie się wygodniejsza niż dzisiaj.
Przebudowa zakopianki ma się rozpocząć w przyszłym roku, a zakończyć najpóźniej po pięciu latach. Remont 17-kilometrowego odcinka prowadzącego z Lubnia do Rabki będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej kosztownych inwestycji w Polsce. Zostanie podzielony na trzy odcinki: Lubień–Naprawa, Naprawa–Skomielna Biała wraz z budową tunelu oraz Skomielna Biała–Chabówka. Przebudowa pochłonie 3,2 mld zł.
Obecnie kierowcy przemierzający odcinek w kierunku Rabki są skazani na podróż jednopasmową drogą dwukierunkową, o małych łukach i długich spadkach. W przypadku załamania się pogody podróżowanie bywa mocno uciążliwe. Zdarzające się regularnie kolizje skutecznie blokują ruch w obu kierunkach. W rezultacie, podróż zakopianką w trakcie wakacji i przerw świątecznych wszystkim amatorom spędzania wolnego czasu w górach kojarzy się z koszmarnymi korkami.
Plany, które zakładają powstanie w tym miejscu dróg dwujezdniowych, z rozgraniczeniem pasów w przeciwnych kierunkach, mają znacząco poprawić sytuację. Nowa trasa, w zależności od odcinka, wyprowadzi ruch kołowy z miejscowości i przyczyni się do wyższej przepustowości.
– Naszym celem jest przede wszystkim wyraźna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.