Reklama
Rozwiń

Ambitne plany na wygodniejszą podróż zakopianką

Szykuje się nowa droga ekspresowa z Lubnia do Rabki-Zdroju i budowa węzła drogowego w Poroninie.

Publikacja: 15.11.2015 16:08

Węzeł w Poroninie ma zmniejszyć korki nie tylko zimą

Węzeł w Poroninie ma zmniejszyć korki nie tylko zimą

Foto: materiały prasowe

Te dwie inwestycje mają sprawić, że podróż przez Podhale zakopianką stanie się wygodniejsza niż dzisiaj.

Przebudowa zakopianki ma się rozpocząć w przyszłym roku, a zakończyć najpóźniej po pięciu latach. Remont 17-kilometrowego odcinka prowadzącego z Lubnia do Rabki będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej kosztownych inwestycji w Polsce. Zostanie podzielony na trzy odcinki: Lubień–Naprawa, Naprawa–Skomielna Biała wraz z budową tunelu oraz Skomielna Biała–Chabówka. Przebudowa pochłonie 3,2 mld zł.

Obecnie kierowcy przemierzający odcinek w kierunku Rabki są skazani na podróż jednopasmową drogą dwukierunkową, o małych łukach i długich spadkach. W przypadku załamania się pogody podróżowanie bywa mocno uciążliwe. Zdarzające się regularnie kolizje skutecznie blokują ruch w obu kierunkach. W rezultacie, podróż zakopianką w trakcie wakacji i przerw świątecznych wszystkim amatorom spędzania wolnego czasu w górach kojarzy się z koszmarnymi korkami.

Plany, które zakładają powstanie w tym miejscu dróg dwujezdniowych, z rozgraniczeniem pasów w przeciwnych kierunkach, mają znacząco poprawić sytuację. Nowa trasa, w zależności od odcinka, wyprowadzi ruch kołowy z miejscowości i przyczyni się do wyższej przepustowości.

– Naszym celem jest przede wszystkim wyraźna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W 2016 r. ma się także rozpocząć budowa węzła drogowego w Poroninie. Dzięki tej inwestycji kierowcy będą mogli korzystać z bezkolizyjnego skrzyżowania zakopianki z drogą wojewódzką w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej. Węzeł będzie dostępny już w 2017 r., jego budowa ma kosztować ok. 50 mln zł. Inwestycja pozwoli na znaczne ograniczenie korków w Poroninie. Gdy w sierpniu podpisywano porozumienie o przebudowie skrzyżowania, wiceminister infrastruktury Paweł Olszewski nazywał węzeł drogowy w Poroninie „sprawą wszystkich Polaków".

– Trudności z dojazdem do Zakopanego odbijają się negatywnie na ruchu turystycznym. Jeżeli węzeł w Poroninie zostanie przebudowany, to będziemy mogli mówić o dużej uldze dla kierowców – uważa burmistrz Zakopanego Leszek Dorula.

Jan Krynicki z GDDKiA zapewnia, że inwestycja pozwoli na wygodniejszą podróż. – Całość została tak zaprojektowana, by uporządkować ruch zarówno na samej drodze krajowej 47, jak i na wlotach prowadzących do niej z innych dróg – tłumaczy Krynicki.

Te dwie inwestycje mają sprawić, że podróż przez Podhale zakopianką stanie się wygodniejsza niż dzisiaj.

Przebudowa zakopianki ma się rozpocząć w przyszłym roku, a zakończyć najpóźniej po pięciu latach. Remont 17-kilometrowego odcinka prowadzącego z Lubnia do Rabki będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej kosztownych inwestycji w Polsce. Zostanie podzielony na trzy odcinki: Lubień–Naprawa, Naprawa–Skomielna Biała wraz z budową tunelu oraz Skomielna Biała–Chabówka. Przebudowa pochłonie 3,2 mld zł.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Kraj
Awaria na stacji Warszawa Praga. Poranne zakłócenia na torach
Materiał Promocyjny
CPK buduje terminal przyszłości
Kraj
Anulowany wyrok znanego działacza opozycyjnego
Kraj
Czy Polacy chcą sankcji na Izrael? Sondaż nie pozostawia wątpliwości
Kraj
Rafał Trzaskowski o propozycji Karola Nawrockiego: Niech się pan Karol tłumaczy