Ambitne plany na wygodniejszą podróż zakopianką

Szykuje się nowa droga ekspresowa z Lubnia do Rabki-Zdroju i budowa węzła drogowego w Poroninie.

Publikacja: 15.11.2015 16:08

Węzeł w Poroninie ma zmniejszyć korki nie tylko zimą

Węzeł w Poroninie ma zmniejszyć korki nie tylko zimą

Foto: materiały prasowe

Te dwie inwestycje mają sprawić, że podróż przez Podhale zakopianką stanie się wygodniejsza niż dzisiaj.

Przebudowa zakopianki ma się rozpocząć w przyszłym roku, a zakończyć najpóźniej po pięciu latach. Remont 17-kilometrowego odcinka prowadzącego z Lubnia do Rabki będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej kosztownych inwestycji w Polsce. Zostanie podzielony na trzy odcinki: Lubień–Naprawa, Naprawa–Skomielna Biała wraz z budową tunelu oraz Skomielna Biała–Chabówka. Przebudowa pochłonie 3,2 mld zł.

Obecnie kierowcy przemierzający odcinek w kierunku Rabki są skazani na podróż jednopasmową drogą dwukierunkową, o małych łukach i długich spadkach. W przypadku załamania się pogody podróżowanie bywa mocno uciążliwe. Zdarzające się regularnie kolizje skutecznie blokują ruch w obu kierunkach. W rezultacie, podróż zakopianką w trakcie wakacji i przerw świątecznych wszystkim amatorom spędzania wolnego czasu w górach kojarzy się z koszmarnymi korkami.

Plany, które zakładają powstanie w tym miejscu dróg dwujezdniowych, z rozgraniczeniem pasów w przeciwnych kierunkach, mają znacząco poprawić sytuację. Nowa trasa, w zależności od odcinka, wyprowadzi ruch kołowy z miejscowości i przyczyni się do wyższej przepustowości.

– Naszym celem jest przede wszystkim wyraźna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W 2016 r. ma się także rozpocząć budowa węzła drogowego w Poroninie. Dzięki tej inwestycji kierowcy będą mogli korzystać z bezkolizyjnego skrzyżowania zakopianki z drogą wojewódzką w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej. Węzeł będzie dostępny już w 2017 r., jego budowa ma kosztować ok. 50 mln zł. Inwestycja pozwoli na znaczne ograniczenie korków w Poroninie. Gdy w sierpniu podpisywano porozumienie o przebudowie skrzyżowania, wiceminister infrastruktury Paweł Olszewski nazywał węzeł drogowy w Poroninie „sprawą wszystkich Polaków".

– Trudności z dojazdem do Zakopanego odbijają się negatywnie na ruchu turystycznym. Jeżeli węzeł w Poroninie zostanie przebudowany, to będziemy mogli mówić o dużej uldze dla kierowców – uważa burmistrz Zakopanego Leszek Dorula.

Jan Krynicki z GDDKiA zapewnia, że inwestycja pozwoli na wygodniejszą podróż. – Całość została tak zaprojektowana, by uporządkować ruch zarówno na samej drodze krajowej 47, jak i na wlotach prowadzących do niej z innych dróg – tłumaczy Krynicki.

Te dwie inwestycje mają sprawić, że podróż przez Podhale zakopianką stanie się wygodniejsza niż dzisiaj.

Przebudowa zakopianki ma się rozpocząć w przyszłym roku, a zakończyć najpóźniej po pięciu latach. Remont 17-kilometrowego odcinka prowadzącego z Lubnia do Rabki będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej kosztownych inwestycji w Polsce. Zostanie podzielony na trzy odcinki: Lubień–Naprawa, Naprawa–Skomielna Biała wraz z budową tunelu oraz Skomielna Biała–Chabówka. Przebudowa pochłonie 3,2 mld zł.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Kraj
Ruszyło śledztwo w sprawie Centrum Niemieckiego
Materiał Partnera
Dzień Zwycięstwa według Rosji
Kraj
Najważniejsze europejskie think tanki przyjadą do Polski
Kraj
W ukraińskich Puźnikach odnaleziono szczątki polskich ofiar UPA
Kraj
80. rocznica zakończenia II wojny światowej. Trump ustanawia nowe święto. Dlaczego Polacy nie lubią tego dnia?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem