Zima dręczy podróżnych

Śnieg na południu Polski spowodował znaczne opóźnienia pociągów. Składy jeżdżą bardzo wolno. Niektóre po kilka godzin stoją w polu.

Publikacja: 10.01.2010 10:25

Zima dręczy podróżnych

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Z powodu oblodzenia trakcji odwołane są lub mają duże opóźnienia (ponad dwie godziny) pociągi na trasie Kraków-Warszawa. Nie kursuje "Kossak", a "Tetmajer" został odwołany na odcinku z Zakopanego do Krakowa. Uruchomiono tam komunikację zastępczą Tanimi Liniami Kolejowymi - poinformował rzecznik PKP InterCity Paweł Ney.

Składy kursujące między Krakowem a Warszawą jeżdżą przez Radom i Kielce, zamiast Centralną Magistralą Kolejową, przez Włoszczowę. Wydłuża to czas podróży o co najmniej dwie godziny. Drugi możliwy wariant podróży na trasie Warszawa-Kraków to przejazd przez Katowice, z tym że wówczas na odcinku Zawiercie-Dąbrowa Górnicza składy są prowadzone lokomotywami spalinowymi. Powodem tych kłopotów są oblodzone trakcje elektryczne w okolicy Kozłowa (między Krakowem a Warszawą) oraz w okolicy Lublińca (między Częstochową a Opolem).

Pasażerowie Intercity z Krakowa do Warszawy stali w polu za Kozłowem (świętokrzyskie) siedem godzin. Kiedy pociąg ruszył, większość pasażerów wysiadła na najbliższej stacji i wróciła do Krakowa.

Nasz czytelnik donosi o innym pociągu z Krakowa, który zatrzymał się 30 km za stacją początkową i stoi już od ponad dwóch godzin. Czytelnik pisze:

"O godz. 6.14 z Krakowa odjechał pociąg Intercity do Warszawy. Do chwili obecnej stoi on w polu, ok. 30 km. od Krakowa. Pasażerowie nie zostali poinformowani dlaczego stoi i jak długo może to jeszcze potrwać. Nie jest to kwestia zamarzniętych torów, ponieważ stojący podciąg mijają inne, które z przejazdem nie mają problemu.

Służby PKP nie bardzo wiedzą o co chodzi, mimo, że upłynęły już prawie 3 godziny od momentu, gdy pociąg przestał jechać. Przed chwilą pojawiła się informacja, że być może zostanie podstawiony inny pociąg, który zabierze zdenerwowanych pasażerów. Kiedy to nastąpi jest jednak owiane głęboką tajemnicą. "

- Bardzo nam przykro, ale nikt tego nie robi specjalnie - powiedział na antenie TVN24 Paweł Ney.

[srodtytul]Świętokrzyskie: wciąż brak prądu, ale drogi czarne[/srodtytul]

25 tys. odbiorców pozbawionych jest w niedzielę rano prądu w województwie świętokrzyskim. Wszystkie drogi są przejezdne.

Leszek Pająk z Zakładu Energetycznego Okręgu Radomsko-Kieleckiego poinformował, że sytuacja jest bardzo dynamiczna. Energetycy naprawiają uszkodzenia, ale występują nowe awarie. Tam, gdzie było to możliwe, ekipy pracowały także w nocy. Najgorsza sytuacja jest we Włoszczowie oraz w rejonie Jędrzejowa, Sędziszowa, Buska-Zdroju i Ostrowca Świętokrzyskiego.

Dyżurny świętokrzyskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powiedział PAP, że drogi są czarne i mokre, mogą się zdarzyć resztki błota pośniegowego, które są usuwane. Nie ma opadów, ale może pojawić się marznąca mżawka.

[srodtytul] Małopolska: Deszcz, śnieg, drogi mokre i śliskie[/srodtytul]

W Małopolsce wszystkie drogi są przejezdne. Pada jednak deszcz, a w niektórych rejonach śnieg, i nawierzchnie mogą być śliskie z powodu gołoledzi - poinformował w niedzielę dyżurny Wojewódzkiego Centru Zarządznia Kryzysowego w Krakowie Andrzej Pasek.

- Na drogach nie ma żadnego problemu. Wszystkie drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe są mokre i przejezdne. Jedynie drogi osiedlowe mogą być pokryte gołoledzią - powiedział dyżurny.

Jak poinformował rzecznik małopolskiej Straży Pożarnej Andrzej Siekanka, w nocy strażacy usuwali ok. 70 powalonych drzew, które na odcinku ok. 70 metrów zablokowały drogę drogę powiatową Racławice-Wrocimowice w pow. proszowickim.

Na drogach Małopolski pracuje cały sprzęt do zimowego utrzymania dróg. Na Podhalu pada śnieg, w pozostałych regionach Małopolski deszcz i deszcz ze śniegiem. Warunki drogowe mogą się pogarszać.

[srodtytul]Śląskie: Ponad 80 tys. odbiorców bez prądu[/srodtytul]

W północnej części woj. śląskiego bez prądu jest 80 tysięcy mieszkańców. Awarie, które wciąż powstawały od nocy z piątku na sobotę, dotknęły już mieszkańców okolic m.in. Częstochowy, Kłobucka, Myszkowa, Lublińca, Tarnowskich Gór i Zawiercia.

Powodem zdecydowanej większości uszkodzeń jest zalegający na gałęziach mokry śnieg i lód. Pod takim obciążeniem gałęzie przechylają się na linie przesyłowe zrywając je, bądź powodując zwarcia, wskutek czego następują automatyczne wyłączenia fragmentów sieci.

Jak podało Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Katowicach, zgodnie z porannymi danymi, bez prądu pozostawało 79,2 tys. odbiorców w rejonie: powiatów częstochowskiego i tarnogórskiego, a także Myszkowa, Lublińca i Kłobucka. W okolicach tych miejscowości rano uszkodzonych pozostawało 17 linii wysokiego napięcia, 98 linii średniego napięcia i 1,6 tys. stacji niskiego napięcia.

Najnowsze dane o uszkodzeniach sieci objęły m.in. okolice Zawiercia - tam w niedzielę rano nie działało 13 linii wysokiego napięcia; 42 linie średniego napięcia i 540 stacji niskiego napięcia. Wskutek tych uszkodzeń prądu nie miało ok. 2 tys. odbiorców w rejonach Zawiercia, Ogrodzieńca, Pilicy i - na mniejszą skalę - Dąbrowy Górniczej.

Z powodu oblodzenia trakcji odwołane są lub mają duże opóźnienia (ponad dwie godziny) pociągi na trasie Kraków-Warszawa. Nie kursuje "Kossak", a "Tetmajer" został odwołany na odcinku z Zakopanego do Krakowa. Uruchomiono tam komunikację zastępczą Tanimi Liniami Kolejowymi - poinformował rzecznik PKP InterCity Paweł Ney.

Składy kursujące między Krakowem a Warszawą jeżdżą przez Radom i Kielce, zamiast Centralną Magistralą Kolejową, przez Włoszczowę. Wydłuża to czas podróży o co najmniej dwie godziny. Drugi możliwy wariant podróży na trasie Warszawa-Kraków to przejazd przez Katowice, z tym że wówczas na odcinku Zawiercie-Dąbrowa Górnicza składy są prowadzone lokomotywami spalinowymi. Powodem tych kłopotów są oblodzone trakcje elektryczne w okolicy Kozłowa (między Krakowem a Warszawą) oraz w okolicy Lublińca (między Częstochową a Opolem).

Pozostało 83% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej