W trakcie poszukiwania pracy dużą rolę odgrywają kompetencje. To one decydują o predyspozycjach do wykonywania danego zawodu i zajmowania określonego stanowiska. Najlepszą inwestycją w przyszłość jest ich rozwijanie. Coraz częściej mówi się o podziale umiejętności na „miękkie i twarde”. Te drugie uznaje się za kluczowe dla odnoszenia sukcesu na rynku pracy - jest to wiedza zawodowa oraz konkretne kwalifikacje. Bez problemu da się je zweryfikować a ewentualne braki przy odrobinie silnej woli uzupełnić. Niestety dobre przygotowanie do wykonywania zawodu może nie wystarczyć, bo pracodawcy od kandydatów często oczekują jeszcze kompetencji miękkich. Na czym polegają i jak je rozwijać?
Umiejętności twarde i miękkie - czym się różnią?
Nie uda nam się objąć stanowiska programisty lub pielęgniarki bez specjalistycznej wiedzy i konkretnych umiejętności związanych z danym zawodem, jakie często nabywa się w trakcie studiów czy rozmaitych kursów. Jednak umiejętności twarde takie jak dobre przygotowanie nie wystarczą, aby wspinać się po kolejnych szczebelkach kariery. To kompetencje miękkie umożliwiają rozwój, awans i pozwalają osiągać sukcesy w pracy. Niektórzy mylą je z cechami osobowości, z którymi mają niewiele wspólnego. Kompetencje miękkie pozwalają odnaleźć się w danym środowisku osobom o różnych charakterach. Zalicza się do nich m.in umiejętność radzenia sobie ze stresem i zarządzania czasem.