Reklama
Rozwiń
Reklama

#RZECZoPRAWIE: Bogdas o tym jak dostać odszkodowanie za spóźniony lot, zgubiony lub uszkodzony bagaż

W czwartkowym programie #RZECZoPRAWIE Anna Wojda rozmawiała z adw. Erykiem Bogdasem o rosnącej liczbie spraw niezadowolonych pasażerów linii lotniczych.

Aktualizacja: 04.08.2016 16:29 Publikacja: 04.08.2016 15:45

Eryk Bogdas

Eryk Bogdas

Foto: rp.pl

Czy każde spóźnienie samolotu uprawnia do ubiegania się o odszkodowanie?

Nie każde.

Jest jakiś limit czasowy?

Opóźnienie musi przekraczać trzy godziny w dotarciu do miejsca docelowego. Jeśli samolot wystartuje z opóźnieniem i nadrobi je w trakcie, to odszkodowanie nie będzie przysługiwało.

 

Reklama
Reklama

 

 

 

Co należy się pasażerowi gdy samolot się spóźnia?

Pasażerom przysługuje gwarancja opieki. Przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić posiłki, napoje, dostęp do telefonu, a nawet nocleg w hotelu plus odszkodowanie finansowe od 250-600 euro.

To dużo.

Reklama
Reklama

Tak, ale inaczej rozróżnia to rodzina z małymi dziećmi oczekująca kilkanaście godzin, a inaczej młoda para, której samolot spóźnił się trzy godziny.

Chodziło o to by sankcje nakładane na przewoźników były wysokie i skuteczne.

Czy to kwota na każdego pasażera?

Tak, ale nie przysługuje infantom, czyli małoletnim poniżej 2 lat.

Liczba skarg na przewoźników stale wzrasta. Ze statystyk ULC wynika, że w 2010 r. skarg było 1,5 tys. a w ubiegłym roku ponad 5 tys.

Świadomość prawna pasażerów rośnie. Zauważyłem inne niebezpieczne zjawisko. Pasażerom wydaje się, że jest to proste i sami występują na drogę sadową. Niestety często w konfrontacji z przewoźnikiem lotniczym przegrywają.

Reklama
Reklama

Co ma robić pasażer gdy przewoźnik miga się od odpowiedzialności?

Należy na etapie samego opóźnienia zadbać o polepszenie swojej pozycji dowodowej. Powinniśmy zgłosić się do przedstawiciela linii lotniczych albo obsługi lotniska po zaświadczenie o opóźnieniu. Można zrobić zdjęcie tablicy, na której jest opóźnienie.

Jeśli chcemy skorzystać z pomocy profesjonalisty i wystąpić w postępowaniu grupowym, to należy zebrać podstawowe dane od współpasażerów. Postępowania zbiorowe trwają krócej i traktowane są w sposób indywidualny przez przewoźników.

Ile to kosztuje?

Wszystko zależy od ilości osób, które się zgłasza. Przyjęło się, że znaczna część wynagrodzenia pełnomocnika to procent od wygranej. Adwokaci i radcy prawni muszą zaproponować minimalną stawkę wynagrodzenia ale znaczna stawka uzależniona jest od wygranej.

Reklama
Reklama

Ile mamy czasu?

Polecam skontaktować się z adwokatem jak najszybciej. Jeśli chodzi o czas w jakim możemy wystąpić z roszeniem, to NSA wydał ostatnio istotne orzeczenie. Sąd uznał, że czas na złożenie skarg do ULC jest nieograniczony. Kodeks Postępowania Administracyjnego nie ma uregulowań dot. terminu. Natomiast w postępowaniu cywilnym występuje przedawnienie. Mimo, że nie wynikają wprost z żadnego aktu prawnego, to z mojej praktyki wynika, że jest to termin albo 2, 3 albo 10 lat.

Kiedy linie lotnicze mogą odmówić wypłaty odszkodowania?

Najczęstsze są tzw. problemy techniczne. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka za takie sytuacje, chyba że spowodowane są wadą fabryczną, wadą materiałową. Podobnie przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności w wynik sabotażu i ataku terrorystycznego.

A warunki pogodowe?

Reklama
Reklama

Tak, ale nie zawsze i nie bezpośrednio. Czasami można lądować przy ograniczonej widoczności bo lotnisko ma odpowiednią infrastrukturę.

Co ze strajkiem?

Jeśli jest to strajk kontrolerów lotów, to nie jest to zależne od linii lotniczych. W sytuacji personelu pokładowego to przewoźnik ponosi odpowiedzialność.

Co przysługuje pasażerowi jeśli jego walizka nie doleciała?

Trzeba zadbać o to by zgłosić fakt, że nie ma naszego bagażu rejestrowanego. Musimy pamiętać, że bez dodatkowego ubezpieczenia przepisy prawa ograniczają wartość odszkodowania do ok. 5 tys. złotych. Musimy natychmiast powiadomić przedstawiciela przewoźnika o tym fakcie. Przysługuje nam zaliczka na podstawowe rzeczy, które nam są potrzebne.

Reklama
Reklama

Linie lotnicze ją wypłacają?

Tak, przez przedstawiciela.

A jeśli przewoźnik zniszczy nam walizkę?

Najlepiej zgłosić to na lotnisku i poczekać na rozpatrzenie reklamacji.

Są jakieś terminy na jej rozpatrzenie?

Najczęściej są to wewnętrzne terminy wynikające z regulaminów do ok. 30 dni. W przepisach prawa lotniczego nie ma takiego przepisu. Jeśli reklamacja nie została rozpatrzona, to zawsze przysługuje nam wejście na drogę administracyjną albo cywilnoprawną.

Zobacz wideo: Bogdas w #RZECZoPRAWIE

Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama