Reklama

E-sklepy muszą oddać koszty przesyłki

Klient płaci tylko za odesłanie niechcianego produktu. Sprzedawca musi zwrócić całą wpłaconą kwotę. Przy reklamacji potrącanie kosztu wysyłki jest regułą

Publikacja: 26.02.2011 03:52

fot. bfishadow

fot. bfishadow

Foto: Flickr

Sprzedawcy internetowi nauczyli się już, że klient ma prawo w ciągu dziesięciu dni zwrócić towar bez podawania przyczyn. Wciąż jednak zdecydowana większość łamie prawo, choć często nieświadomie. Zwracają bowiem jedynie zapłatę za sam towar.

Klient ma obowiązek zapłacić jedynie za odesłanie zwracanego produktu sprzedawcy. Ten zaś musi mu zwrócić zarówno cenę towaru, jak i doliczone do niej wcześniej koszty transportu do konsumenta – tłumaczy Łukasz Wroński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

24 proc kupowanych w sieci produktów to sprzęt elektroniczny

Stanowisko to potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z ubiegłego roku (C-511/08). Dotyczył on co prawda regulacji niemieckich, ale w pełni odnosi się również do polskich. Trybunał stwierdził jednoznacznie, że przepisy krajowe nie mogą pozwalać na obciążanie konsumenta kosztami wysłania do niego towaru, gdy odstąpił od umowy zawartej przez Internet.

Tymczasem sprawdzone przez nas duże sklepy internetowe w swych regulaminach przewidują zwrot jedynie samej ceny towaru. „W razie zwrotu pieniędzy za towar nie są zwracane koszty przesyłki poniesione wcześniej przez klienta" – można przeczytać na stronie jednego z nich. „Koszty wysyłek nie podlegają zwrotowi" – dowiadujemy się z innego.

Reklama
Reklama

7,5 mld zł według prognoz Euromonitor International tyle  wydadzą Polacy w tym roku w e-sklepach

– W świetle wyroku Trybunału takie postanowienia należy uznać za niezgodne z prawem – komentuje Wroński.

Polska ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, która reguluje e-handel, milczy o kosztach przesyłki.

– Dotychczas dominował pogląd, że klientowi zwraca się jedynie to, co zapłacił za sam produkt. Sprzedawcy powinni go zweryfikować. Prezes UOKiK może bowiem uznać, że regulamin przewidujący odmowę zwrotu kosztów przesyłki narusza zbiorowe interesy konsumentów – mówi Xawery Konarski z kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.

 

masz pytanie, wyślij e-mail do autora s.wikariak@rp.pl

Sprzedawcy internetowi nauczyli się już, że klient ma prawo w ciągu dziesięciu dni zwrócić towar bez podawania przyczyn. Wciąż jednak zdecydowana większość łamie prawo, choć często nieświadomie. Zwracają bowiem jedynie zapłatę za sam towar.

Klient ma obowiązek zapłacić jedynie za odesłanie zwracanego produktu sprzedawcy. Ten zaś musi mu zwrócić zarówno cenę towaru, jak i doliczone do niej wcześniej koszty transportu do konsumenta – tłumaczy Łukasz Wroński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Reklama
Zawody prawnicze
Prokuratorzy o jednej z ostatnich decyzji Adama Bodnara: "To ageizm"
Prawnicy
Waldemar Żurek: To jest jasne, że postawiłem wszystko na jedną kartę
Sądy i trybunały
Awantura o sędzię Krystynę Pawłowicz. Gorąco w Trybunale Konstytucyjnym
Podatki
Sprzedaż mieszkania otrzymanego w spadku po mężu może być opodatkowana
Internet i prawo autorskie
Rząd chce wprowadzić podatek od smartfonów. Wiadomo, ile wyniesie
Reklama
Reklama