Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Taką ogólną zasadę wprowadza nowy art. 7a ustawy o prawach konsumenta, dodany przy okazji uchwalania ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Zaczyna on obowiązywać od 10 stycznia i wprowadza ogólny termin na rozpatrzenie reklamacji złożonej przez konsumenta, czyli osobę fizyczną, która nabyła towar lub usługę, a nabycie to nie było związane z prowadzoną przez tę osobę działalnością gospodarczą (sam fakt prowadzenie działalności nie musi oznaczać, że osoby fizycznej nie da się uznać za konsumenta).
Jeżeli przepis innej ustawy (dla konkretnych przypadków zgłaszania reklamacji) nie stanowi inaczej, to przedsiębiorca ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi konsumentowi. W myśl art. 7a ust. 2, jeżeli przedsiębiorca nie udzieli odpowiedzi na reklamację w powyższym terminie uważa się, że uznał reklamację. Natomiast zgodnie z ust. 3 odpowiedź na reklamację przedsiębiorca przekazuje konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku.