Reklama

Reklama porównawcza cen między sklepami różnego formatu - wyrok TSUE ws. Carrefour i Intermarché

Reklama porównawcza cen między sklepami różnego formatu i różnej wielkości może wprowadzać w błąd konsumentów, jeżeli w samej reklamie nie ma jasnej informacji o różnicy między sklepami.

Publikacja: 08.02.2017 11:40

Reklama porównawcza cen między sklepami różnego formatu - wyrok TSUE ws. Carrefour i Intermarché

Foto: 123rf.com

Spór dotyczył kampanii reklamowej, którą spółka Spółka Carrefour Hypermarche SAS prowadziła we francuskiej telewizji w 2012 r. pod nazwą „Gwarancja najniższej ceny Carrefour". W nadawanych spotach porównywano "koszyk cenowy"  sklepów Carrefoura do "koszyka cenowego" w konkurencyjnych sklepach, m.in.  Intermarché. Klient, który znalazł w innym sklepie niższą cenę niż w Carrefourze, mógł liczyć na zwrot dwukrotności różnicy w cenie. Do porównania wykorzystano w kampanii ceny 500 towarów znanych marek.

Spółka ITM, odpowiedzialna za strategię i politykę handlową sieci Intermarché, zarzuciła Carrefourowi nieuczciwą reklamę wprowadzającą konsumentów w błąd. Choć obie firmy mają  zarówno hipermarkety jak i supermarkety, to począwszy od drugiego spotu wszystkie wybrane do porównania sklepy Carrefour były hipermarketami, natomiast sklepy Intermarché - supermarketami. Reklama telewizyjna nie wskazywała wyraźnie tej różnicy, choć przy Intermarche pojawił się dopisek "super".

Czy taka reklama porównująca ceny produktów sprzedawanych w sklepach różnej wielkości lub różnego formatu jest dozwolona w świetle dyrektywy 2006/114 dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej?- takie pytanie zadał Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu sąd apelacyjny w Paryżu rozpoznający spór Intermarché z Carrefourem.

TSUE przypomniał w dzisiejszym wyroku, że zgodnie z dyrektywą 2006/114 każda reklama porównawcza powinna porównywać ceny w sposób obiektywny i nie powinna wprowadzać w błąd.

- Jeżeli reklamodawca i konkurenci należą do sieci, z których każda posiada szereg sklepów różnej wielkości i różnego formatu, a porównanie nie dotyczy sklepów tej samej wielkości i tego samego formatu, obiektywność porównania może zostać zakłócona, jeśli reklama nie wskazuje tej różnicy. Ceny towarów codziennego użytku mogą bowiem różnić się w zależności od formatu lub wielkości sklepu, co oznacza, że takie asymetryczne porównanie może mieć skutek w postaci stworzenia lub sztucznego zwiększenia różnicy między cenami reklamodawcy i cenami jego konkurentów, w zależności od wyboru sklepów będących przedmiotem porównania - wyjaśnił Trybunał.

Reklama
Reklama

Zgodnie z dyrektywą reklamą wprowadzającą w błąd jest reklama porównawcza, która pomija lub zataja istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej transakcji lub która przekazuje taką informację w sposób niejasny, niezrozumiały, dwuznaczny lub z opóźnieniem i która tym samym może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej transakcji, której inaczej by nie podjął.

- Reklama taka, jak spoty Carrefoura, może wpływać na zachowanie konsumenta powodując, iż ten podejmie decyzję w błędnym przekonaniu, że jeśli kupi dane produkty w jakimkolwiek sklepie należącym do sieci Carrefour, a nie w sklepach należących do sieci konkurencyjnych, uzyska korzyść wynikającą z różnicy cenowej podkreślanej w reklamie - uznał TSUE.

Dodał jednak, że reklama taka będzie wprowadzać w błąd jedynie wtedy, gdy konsument nie został poinformowany, że porównania dokonano między cenami stosowanymi w  sklepach różnej wielkości lub formatu. Informacja taka powinna zostać przekazana konsumentom w sposób jasny i to w samym przekazie reklamowym. Do sądu apelacyjnego w Paryżu należy zbadanie, czy reklamy  Carrefoura spełniały ten warunek.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama