Amerykański gigant rzuci wyzwanie Żabce? 7-Eleven rozważa wejście do Polski

Pochodząca z USA sieć sklepów convenience przygotowuje się do ekspansji w Europie i szuka franczyzobiorców także w Polsce. Jej wejście mogłoby namieszać na rynku.

Publikacja: 06.04.2023 14:56

7-Eleven w Kawasaki

7-Eleven w Kawasaki

Foto: Bloomberg

7-Eleven to jedna z największych sieci sklepów typu convenience na świecie, mająca obecnie ponad 83 tys. punktów sprzedaży, głównie w Azji i Ameryce Północnej. W Polsce najbardziej znaną siecią sklepów tego typu jest Żabka, która ma u nas ponad 6 tys. placówek. Pochodząca z USA, a należąca obecnie do Japończyków sieć 7-Eleven to jedna z pionierek sieci handlowych czynnych od wczesnego ranka do późnego wieczora (godziny otwarcia znalazły się w jej nazwie – od 7 do 11 czyli 23) oraz obecnych niemal na każdym rogu.

Czytaj więcej

Żabka przyszłości stanęła w Nowym Jorku

Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez branżowy serwis Dla Handlu, 7-Eleven, która najmocniej obecna jest w Azji (np. Chiny, Tajwan, Japonia) i w Ameryce Północnej (USA, Kanada, Meksyk), rozważa wejście na kolejne europejskie rynki.

Dotychczasowa ekspansja 7-Eleven w Europie nie jest imponująca. W latach 80. XX wieku sieć podjęła próby ekspansji w Wielkiej Brytanii, Szwecji i Norwegii, a w latach 90. w Danii. Z Wielkiej Brytanii wycofała się w 1997 i, choć od kilku lat mówi się o powrocie, nadal się to nie udało. Jednak teraz Wielka Brytania także znalazła się w planach ekspansji.

Nowy plan ekspansji poparty sondowaniem rynku pod kątem możliwych franczyzobiorców obejmować ma sporą część Europy – Niemcy, Francję, Irlandię, Włochy, Hiszpanię, Turcję, wspominaną Wielką Brytanię oraz Polskę. Pod uwagę, jak donosi "Lebensmittel Zeitung", brane mają też być Austria i Szwajcaria.

Gdyby 7-Eleven pojawiło się na polskim rynku to musiałoby rzucić wyzwanie silnej Żabce, która zdominowała już wiele polskich miast do tego stopnia, że jej franczyzobiorcy zapewne podbierają sobie klientów oraz silnej w mniejszych miejscowościach sieci ABC. Wejście do Polski sieci handlowej o takim potencjale, jak 7-Eleven zapewne miałoby szansę zmusić Żabkę i resztę polskich sieci convenience do większej konkurencji o klienta. 

7-Eleven aktualnie należy do Seven&I Holdings z siedzibą w Tokio. Koncern w 2022 roku osiągnął przychody rzędu 135,8 mld dolarów i przekroczył oczekiwania zarówno analityków, jak i zarządu o 15,4 procent. 

Handel
Lidl z Biedronką zmuszają inne sieci do organizowania promocji
Handel
Polacy rzucili się na letnie wyprzedaże w internecie. Firmy narzekają na duże zwroty
Handel
Sprzedaż detaliczna wzrosła zaskakująco słabo. Co się dzieje?
Handel
Kreml uderza w import z „nieprzyjaznych krajów”. Najwyższe cła dostały towary z Polski
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Handel
Na bazarach ubywa sprzedawców. Powód jest prosty