7-Eleven to jedna z największych sieci sklepów typu convenience na świecie, mająca obecnie ponad 83 tys. punktów sprzedaży, głównie w Azji i Ameryce Północnej. W Polsce najbardziej znaną siecią sklepów tego typu jest Żabka, która ma u nas ponad 6 tys. placówek. Pochodząca z USA, a należąca obecnie do Japończyków sieć 7-Eleven to jedna z pionierek sieci handlowych czynnych od wczesnego ranka do późnego wieczora (godziny otwarcia znalazły się w jej nazwie – od 7 do 11 czyli 23) oraz obecnych niemal na każdym rogu.
Czytaj więcej
Na targach NFR 2023 w USA Żabka pokazała koncept sklepu autonomicznego, który rozwijany jest w ramach Żabki Future.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez branżowy serwis Dla Handlu, 7-Eleven, która najmocniej obecna jest w Azji (np. Chiny, Tajwan, Japonia) i w Ameryce Północnej (USA, Kanada, Meksyk), rozważa wejście na kolejne europejskie rynki.
Dotychczasowa ekspansja 7-Eleven w Europie nie jest imponująca. W latach 80. XX wieku sieć podjęła próby ekspansji w Wielkiej Brytanii, Szwecji i Norwegii, a w latach 90. w Danii. Z Wielkiej Brytanii wycofała się w 1997 i, choć od kilku lat mówi się o powrocie, nadal się to nie udało. Jednak teraz Wielka Brytania także znalazła się w planach ekspansji.
Nowy plan ekspansji poparty sondowaniem rynku pod kątem możliwych franczyzobiorców obejmować ma sporą część Europy – Niemcy, Francję, Irlandię, Włochy, Hiszpanię, Turcję, wspominaną Wielką Brytanię oraz Polskę. Pod uwagę, jak donosi "Lebensmittel Zeitung", brane mają też być Austria i Szwajcaria.