Reklama
Rozwiń
Reklama

Na prezentach handlowcy w tym roku nie zarobią: ma być eko i tanio

Co drugi konsument deklaruje oszczędności nawet na upominkach dla najbliższych. Sezon świąteczny będzie słabszy niż przed rokiem.

Publikacja: 14.12.2022 15:52

Choinka na placu Zamkowym w Warszawie

Choinka na placu Zamkowym w Warszawie

Foto: PAP/Radek Pietruszka

Badanie międzynarodowej firmy Kearney jasno wskazuje, że choć Polacy deklarują także oszczędzanie na podstawowych produktach spożywczych to dotknie to również dotyczy upominków i to poważnie. Na całym świecie wygląda to podobnie. Co drugi ankietowany deklaruje mniejsze wydatki na ten cel, co trzeci chce obdarować mniej osób niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Świąteczne żniwa mogą być rozczarowaniem dla sklepów

Z badania jasno widać, że zaczyna być coraz mocniej zauważalny aspekt ekologiczny. Coraz więcej osób nie chce kupować kolejnych, potencjalnie niepotrzebnych produktów. W efekcie chcą dawać na prezenty niepotrzebne i nieużywane upominki z lat poprzednich, wielu decyduje się także na kupowanie towarów w second-handach czy wykonanie czegoś samodzielnie.

Dla sprzedawców to raczej kiepskie wieści, jeśli chodzi o sprzedaż w sezonie świątecznym. - Można spodziewać się podobnych lub nieco gorszych wyników niż w zeszłym roku. W praktyce obrót będzie mniejszy, natomiast rosnące cały czas ceny ratują przychód. Stąd końcowy wynik może być podobny, aczkolwiek realnie wynik może być mniejszy – mówi Maciej Gawinecki, dyrektor zarządzający Kearney Ignite.

Jak wynika z badania SW Research przeprowadzonego na początku grudnia na zlecenie NEPI Rockcastle trend ekologiczny również w sezonie świątecznym jest coraz mocniejszy. 30 proc. Polaków rozważa zakup ekologicznego prezentu, 9 proc. zdecydowanie wybierze produkty przyjazne środowisku. 42 proc. konsumentów za ekologiczny uznaje prezent przyjazny środowisku, dla 34 proc., aby spełnić te kryteria musi nadawać się do recyklingu, a według 32 proc. powstać z naturalnych materiałów. 34 proc. planując ekologicznie prezenty bierze pod uwagę kosmetyki, a 30 proc. książki.

Reklama
Reklama
Handel
Donald Trump porozumiał się z dziewięcioma firmami farmaceutycznymi ws. obniżek cen leków
Handel
Umowa z Mercosurem przełożona o miesiąc. Efekt działań Francji, Włoch i Polski
Handel
Prezes Gabony: Jest czego się bać. Chińska konkurencja może nas wyprzeć w pięć lat
Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama