Reklama

Polacy bojkotują maruderów

Dane PKO Banku Polskiego pokazują, że ogłoszony bojkot firm, które nie wycofały się z tego kraju, staje się realnym zjawiskiem.

Publikacja: 28.03.2022 10:40

Polacy bojkotują maruderów

Foto: Adobe Stock

Firmy, które po ataku Rosji nie zdecydowały się przynajmniej na zawieszenie działalności w tym kraju, od początku wojny znajdują się pod ogromną presją mediów, ale i internautów. Z efektami, ponieważ obecne bojkoty konsumenckie nie kończą się już na internetowych hashtagach. Z danych opublikowanych przez PKO Research wynika, że w Polsce już przekłada się to na zakupy.

– Dane o płatnościach kartami PKO Banku Polskiego pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja – podają analitycy z PKO Research. – Bojkot sieci handlowych, które nie wycofały się z Rosji, to więcej niż tylko hasła w mediach społecznościowych – dodają.

W poszczególnych tygodniach obroty w polskich sklepach sieci, która w Rosji pozostała, potrafiły spadać nawet o kilkanaście procent (porównanie tygodnia kończącego się 20 marca w stosunku do tygodnia 3–9 stycznia). W tym samym czasie firma, która z Rosji się wycofała, rosła ok. 8 proc.

PKO BP nie podaje, jakie firmy ani sektory rynku poddano analizie. Opublikowano jedynie dwie pary firm i wiele wskazuje na to, że jedną z nich jest Leroy Merlin, wciąż w Rosji działający, oraz OBI, które sklepy zamknęło. Leroy Merlin nie odpowiedział, czy widzi spadek obrotów.

Reklama
Reklama

– Odnotowujemy spodziewany i naturalny wzrost obrotów, który jest następstwem rozpoczęcia sezonu ogrodowego, którego jesteśmy liderem – mówi Adam Rosiński prezes OBI. – Zwiększone zainteresowanie klientów jest obserwowane we wszystkich lokalizacjach w takim samym stopniu – również w miastach, w których nie występuje obecność sieci konkurencyjnej, o której domyślnie jest mowa. Dlatego nie wiążemy tych efektów – dodaje.

Presja na działających w Rosji narasta. Na bieżąco aktualizowane są listy firm wciąż sprzedających czy produkujących w tym kraju, a ich towary są bojkotowane. Yale Chief Executive Leadership Institute podaje listę 37 podmiotów zagranicznych nadal w Rosji działających.

W efekcie nacisku po kilku dniach od wznowienia produkcji pod Moskwą koncern Renault zdecydował o ponownym zawieszeniu pracy zakładu. Podobnie szwajcarski gigant Nestle, który ugiął się i większość marek z Rosji wycofuje, nadal sprzedając m.in. mleko dla dzieci czy medyczne odżywki.

Polacy zdecydowanie opowiadają się za karaniem firm, które w Rosji zostają. Z badania agencji Inquiry wynika, że 80 proc. pozytywnie ocenia sankcje, ograniczenie zakupu gazu i węgla. 87 proc. badanych popiera też odłączenie Rosji od bankowego systemu SWIFT. Poparcie znajduje też zamknięcie przestrzeni powietrznej dla rosyjskich samolotów.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama