Reklama
Rozwiń
Reklama

E-handel na granicy przyzwyczajeń

Aż 52 proc. osób korzystających z sieci nie robi w ten sposób zakupów. Połowa z nich nie chce tego zmieniać.

Aktualizacja: 07.07.2016 21:29 Publikacja: 07.07.2016 20:33

Foto: 123RF

Polski rynek handlu internetowego od lat rośnie w bardzo szybkim tempie. W europejskich badaniach zawsze wymieniany jest w gronie liderów, jeśli chodzi o dynamikę. Gorzej wypadamy, jeśli chodzi o wydawane w sieci kwoty. Jednak choć od lat prowadzone są kampanie edukacyjne, prawo mocniej chroni teraz interesy konsumenta, to grupa opornych jest zaskakująco duża.

Kobiety w sieci kupują coraz więcej

Choć z sieci korzysta już niemal 70 proc. polskiej populacji, to w tej grupie co druga osoba nie zawiera w ten sposób żadnych transakcji zakupowych. Jak wynika z raportu firmy Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej eCommerce Polska w ostatnich latach wskaźnik ten utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie, a różnice mieszczą się w granicach błędu statystycznego.

– Każda branża ma swoją dynamikę wzrostu. Średnia liczba internautów kupujących online u europejskich liderów e-commerce w latach 2012–2015 wzrosła tylko o 4 pkt proc. Powody dotychczasowego braku zaangażowania w e-handel, takie jak brak możliwości fizycznego kontaktu z produktem, są niezmienne od lat – mówi Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa.

– Zakupy online są przeważnie domeną kobiet i osób zamożnych. Siła nabywcza Polaków jest wciąż mniejsza niż Europejczyków, a kobiety zarabiają średnio o 20 proc. mniej niż mężczyźni. W badaniu nie uwzględniono polskiej 2,5-mln emigracji, która jest nadreprezentowana na polskich portalach e-commerce – dodaje.

Choć internauci nieuznający kupowania za pośrednictwem internetu jako główne powody takiego podejścia wymieniają przywiązanie do tradycyjnych sklepów i chęć obejrzenia towaru przed zakupem, to jednocześnie widać w czołówce całą grupę czynników związanych z dostawą. Chodzi zarówno o koszty przesyłki, jak i czas oczekiwania, ale również spodziewane z tym problemy.

Reklama
Reklama

Lista barier jest ciągle bardzo długa

– W ubiegłej edycji internauci na pierwszym miejscu problemów podczas zakupów online wskazali koszty dostawy, które w niniejszym raporcie znalazły się na miejscu trzecim – mówi Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej eCommerce Polska.

– W grupie niekupujących przez internet koszt dostawy online również nie jest najważniejszą przeszkodą do robienia zakupów przez internet, a w poprzedniej edycji badania był wskazany przez respondentów jako główny czynnik hamujący – dodaje.

Wymienione bariery widoczne są w zasadzie w każdej grupie wiekowej. Gemius podaje, że osoby najmłodsze częściej w przyczynach niekupowania online wskazują przyzwyczajenie do zakupów tradycyjnych oraz niechęć do oczekiwania na dostawę zakupionego produktu. Starsi natomiast częściej mają potrzebę porozmawiania ze sprzedawcą.

– Wielu kupujących obawia się oddawania pieniędzy w ręce operatora płatności elektronicznych, a zakupionego towaru w ręce kuriera, ponieważ nie ufa pośrednikom. Wolą na własne oczy obejrzeć produkt w sklepie, zapłacić za niego przy kasie i otrzymać go od razu do ręki, kontrolując cały czas proces zakupowy i pozostając tym samym w swojej strefie komfortu – mówi Tomasz Tybon, dyrektor marketingu i sprzedaży DreamCommerce. Są jednak szanse, że taka sytuacja może się odwrócić. – Będzie się zmieniać wraz z wchodzeniem w dorosłość nowego pokolenia konsumentów, dla których internet jest naturalnym miejscem na zakupy – dodaje.

Przykład z góry

Na opornych pozytywny wpływ mają też osoby, które do e-zakupów podchodzą entuzjastycznie. Z badania TNS Polska dla Trusted Shops wynika, że 10 proc. Polaków kupuje w zagranicznych sklepach internetowych. To efekt wspólnego rynku europejskiego oraz ujednolicenia prawa, które w takim samym stopniu chroni teraz konsumentów kupujących na odległość w UE.

– Badania wskazują na rosnącą rolę opinii jako kryterium wyboru podczas zakupów online – mówi Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce. Dla 68 proc. elementem potwierdzającym wiarygodność firmy są opinie innych kupujących online, a co drugi zwraca uwagę na opcję gwarancji zwrotu pieniędzy.

Handel
Donald Trump porozumiał się z dziewięcioma firmami farmaceutycznymi ws. obniżek cen leków
Handel
Umowa z Mercosurem przełożona o miesiąc. Efekt działań Francji, Włoch i Polski
Handel
Prezes Gabony: Jest czego się bać. Chińska konkurencja może nas wyprzeć w pięć lat
Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama