Jak robić biznes w Niemczech – wyzwania i szanse w trakcie i po pandemii

Patronat „Rzeczpospolitej": Polsko-niemieckie relacje gospodarcze w nowej, pandemicznej rzeczywistości będą tematem pierwszych spotkań piątej już edycji Programu Handlu Zagranicznego.

Publikacja: 05.06.2020 10:00

Po restarcie produkcji w fabryce Volkswagena w Zwickau pracownicy montowni muszą stosować odpowiedni

Po restarcie produkcji w fabryce Volkswagena w Zwickau pracownicy montowni muszą stosować odpowiedni reżim sanitarny

Foto: AFP

Pandemia koronawirusa zakłóciła lub przerwała wiele relacji biznesowych i handlowych. Zarówno krajowych, jak i przede wszystkim zagranicznych. Wpłynęła destabilizująco na globalny handel, w tym na wymianę handlową Polski z Europą i światem. Nowa, niespodziewana sytuacja zdrowotna ma też negatywny wpływ na relacje gospodarcze i stan wymiany handlowej z naszym najważniejszym partnerem gospodarczym – Niemcami.

Sytuacja za Odrą ważna dla Polski

Nasi zachodni sąsiedzi od dwudziestu lat pozostają pierwszym partnerem handlowym Polski. Udział Niemiec w polskim eksporcie ogółem, według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2019 r., wynosił 27,5 proc. a w imporcie 28,2 proc. Oznacza to, że dla Polski Niemcy są numerem 1. zarówno w eksporcie, jak i imporcie. Jednak, co nie mniej ważne, Polska stała się właśnie piątym partnerem handlowym Niemiec - jak poinformowało polskie Ministerstwo Rozwoju nasz kraj według danych za styczeń i luty br. wyprzedził Włochy. Pierwsze dwa miesiące br. przyniosły wzrost we wzajemnych obrotach handlowych rzędu 6,6 proc. W efekcie nasz bilans handlowy z Niemcami osiągnął pułap 21 mld euro.

Start piątej edycji Programu Handlu Zagranicznego

O dalszych perspektywach wzajemnych stosunków gospodarczych w szczególności w kontekście pandemii będą rozmawiać eksperci Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). To wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), wywiadowni gospodarczej Bisnode oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH dołączyła w br.) organizowana

od wiosny 2018 r. Przedsięwzięcie, którego od początku patronem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita" ma na celu zachęcenie kolejnych polskich przedsiębiorców, szczególnie tych z sektora MŚP, do eksportu i inwestycyjnej ekspansji zagranicznej. Rocznie odbywają się dwie edycje programu, wiosenna

i jesienna. 8 czerwca br. ruszy piąta już edycja PHZ (tegoroczna edycja wiosenna).

Wpływ pandemii już widoczny

Niestety w całym pierwszym kwartale 2020 r., w rezultacie kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19 nastąpiło pogorszenie wyników wymiany handlowej na linii Polska-Niemcy. Największy wpływ na spadek dynamiki polskiego eksportu do Niemiec miała redukcja w branżach mających kluczowy udział w eksporcie: motoryzacyjnej (spadek o 8,6 proc.), meblarskiej (spadek

o 7,2 proc.) i metalurgicznej (spadek o 9,9 proc.) oraz tworzyw sztucznych (spadek o 4,5 proc.). Z kolei na spadek importu z Niemiec największy wpływ miała redukcja importu kluczowych produktów: pojazdów i części do nich (spadek

o 13 proc.) oraz maszyn i urządzeń mechanicznych (spadek o 6,7 proc.) i elektrycznych (spadek o 17,3 proc.).

Podczas dwóch pierwszych webinarów pt. „Jak robić biznes w Niemczech – wyzwania i szanse w trakcie i po pandemii" poświeconych bilateralnym relacjom gospodarczym na linii Polska-Niemcy eksperci ds. rynku niemieckiego przeanalizują bieżącą sytuację ekonomiczną nad Renem.

W programie spotkania, które skierowane jest do przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm oraz przedsiębiorstw większych tzw. mid-caps zaplanowano m.in. wystąpienie Michała Dybuły, głównego ekonomisty Banku BNP Paribas, który nakreśli aktualną perspektywę makroekonomiczną gospodarki Niemiec w kontekście wpływu pandemii koronawirusa. - Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w niemiecką gospodarkę. PKB obniżył się o 1,9 proc. r/r i 2,2 proc. w stosunku do ubiegłego kwartału, co było najostrzejszym spadkiem od czasu globalnego kryzysu finansowego z 2008 r. – mówi Michał Dybuła.

- Szczegółowe dane o składowych PKB pojawią się nieco później, jednak według tych już dostępnych można przypuszczać, że jedynym motorem wzrostu był sektor budowlany i konsumpcja rządowa. Natomiast konsumpcja prywatna, inwestycje oraz eksport wpływały negatywnie na wzrost gospodarczy Niemiec – dodaje ekspert Banku BNP Paribas.

Głosy przedsiębiorców

Z kolei o dywersyfikacji łańcucha dostaw będącej pokłosiem pandemii koronawirusa jako szansie dla polskiego biznesu na rynku niemieckim opowie Piotr Lesiak z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, która jest partnerem merytorycznym.

Tradycyjnie już uczestnicy kolejnej odsłony PHZ będą też mogli zapoznać się z opiniami swych kolegów przedsiębiorców, w tym przypadku działających na rynku niemieckim. W panelu dyskusyjnym wraz z przedsiębiorcami i prezesami Banku BNP Paribas, KUKE i Bisnode weźmie też udział Łukasz Chrabański, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH we Frankfurcie nad Menem.

Najbliższe spotkania w ramach Programu Handlu Zagranicznego poświęcone rynkowi niemieckiemu (dwa), a następnie chińskiemu (również dwa) inaczej niż zazwyczaj, ze względu na zagrożenie epidemiologiczne, odbędą się online.

- „Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Programu Handlu Zagranicznego.

Gospodarka
Chiny zniosły cło na amerykański surowiec. Ale nie chcą się przyznać
Gospodarka
Ernesto Torres Cantú, szef Citi: Na świecie będzie coraz mniej wolnego handlu
Gospodarka
UE kontra Chiny. Dwie ważne sprawy eskalują w WTO
Gospodarka
Francji grozi poślizg deficytu budżetowego
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Gospodarka
Niemcy chcą wydawać więcej na obronę. Potrzebują zgody Brukseli
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne