– Maksymalnie zautomatyzowaliśmy obsługę wniosków w ramach programu. Dzięki temu obecnie pracuje przy nim niewielka liczba pracowników ZUS. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, na przykład w przypadku postępowań wyjaśniających, potrzebne będą dodatkowe ręce do pracy. To będzie jednak nieduża skala, gdyż składanie wniosków drogą elektroniczną pozwala uniknąć wielu błędów, które przydarzały się w poprzednich latach – podkreśla prezes ZUS.
Oszczędności dla państwa
– Ponadto przejęcie przez ZUS obsługi programu „Dobry start" to ogromne oszczędności dla państwa. Koszty zmniejszyły się diametralnie. Dzięki temu w najbliższych latach uda się zaoszczędzić setki milionów złotych – dodaje prof. Gertruda Uścińska.
– Wnioski o wsparcie można składać do 30 listopada 2021 roku. Świadczenie z programu przysługuje w wysokości 300 zł – raz w roku – na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia lub 24. w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami – podsumowuje prezes ZUS.
Jak złożyć wniosek
Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu „Dobry start" (także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia), znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje o świadczeniu).
Na portalu PUE ZUS znajdzie się też cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).
ZUS obsługuje też specjalną infolinię. Pod numerem telefonu 22 290 22 02 można uzyskać informacje w sprawie świadczenia 300+. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godz. 8–15. Koszt połączenia według stawek operatorów. Pomoc w złożeniu drogą elektroniczną wniosku o świadczenie 30+ w ramach programu „Dobry start" można uzyskać w wybranych placówkach Poczty Polskiej i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Zainteresowanym pomagają pracownicy ZUS, którzy już rozpoczęli dyżury w urzędach.