Rośnie także zainteresowanie halami powyżej 10 tys. metrów – wynika z analizy oczekiwań firm przeprowadzonej przez Polska Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ). W czwartek Agencja zorganizowała spotkanie z przedstawicielami działających w ramach samorządów terytorialnych Centrów Obsługi Inwestora (COI). Jego celem była informacja o nowych modelach współpracy regionalnej po zapowiedzianej przez Ministerstwo Rozwoju zmianie PAIIZ w Polską Agencję Handlu i Inwestycji (PAHI).

Według prezesa PAIIZ Jacka Pawlaka, nowa instytucja będzie działała w oparciu o doświadczenia sprawdzone za granicą.

- Będziemy teraz równolegle rozwijać dwa kierunki wsparcia dla biznesu – zapowiedział Pawlak.

Nowa PAHI ma pełnić rolę centrum konsultingowego w strukturze Polskiego Funduszu Rozwoju. Z kolei COI maja pozostać regionalnymi partnerami Agencji i razem z nią tworzyć sieć wspierającą przedsiębiorców.

W ramach wspólnych działań zaplanowano utworzenie narzędzi pomagających przedstawicielom firm w rozszerzaniu prowadzonej działalności. Jednym z nich mógłby być poradnik pokazujący, jak przyciągać inwestycje do regionów. Publikacja powstałaby na bazie doświadczeniach firm i instytucji. Według PAIIZ, potrzebne jest także nowe podejście do wyboru inwestycji.

- Szukamy inwestorów, którzy w sposób komplementarny wpiszą się w polską gospodarkę, a nie będą konkurować z lokalnymi podmiotami – zaznaczył Pawlak.

PAHI, która będzie elementem nowej strategii Ministerstwa Rozwoju w organizowaniu wsparcia państwa dla biznesu, ma łączyć przyciąganie inwestycji z wspieraniem eksportu oraz promocja polskiej gospodarki. Agencja ma organizować zagraniczne misje gospodarcze i targi, tworzyć programy wsparcia dla poszczególnych rynków, czy też pomagać przedsiębiorcom w weryfikacji kontrahentów, zdobywaniu informacji o przepisach i barierach regulacyjnych.

PAHI ma także zarządzać instrumentami finansowymi przeznaczonymi na działania proeksportowe i inwestycyjne firm, w których znajdzie się także oferta dla małych i średnich przedsiębiorstw. Z kolei Agencją mają zarządzać menedżerowie, których wynagrodzenia maja być uzależnione od osiąganych efektów.