Barbie pomaga je sprzedawać. Słaby debiut klapków Birkenstock w Nowym Jorku

Istniejąca od prawie 250 lat firma produkująca popularne klapki weszła na giełdę w Nowym Jorku. Nowi udziałowcy na razie tracą.

Publikacja: 12.10.2023 14:33

Słaby debiut klapków Birkenstock w Nowym Jorku

Słaby debiut klapków Birkenstock w Nowym Jorku

Foto: Bloomberg

Birkenstock, liczący sobie 250 lat producent znanych i nietanich klapków, zadebiutował w środę 11 października na giełdzie w Nowym Jorku. Nie trafił na dobry moment i akcje tej niemieckiej firmy straciły na wartości w pierwszym dniu notowań. Spółka trafiła na listę najsłabszych debiutów na Wall Street w ostatnich dwóch latach.

41 dol., o 11 proc. mniej niż w pierwotnej ofercie publicznej, płacono pierwszego dnia notowań firmy Birkenstock na nowojorskiej giełdzie (NYSE) za jej jedną akcję. W IPO firma sprzedawała walory po 46 dol. za sztukę, pozyskując około 0,5 mld dol. Akcje za prawie 1 mld dol. sprzedawał natomiast główny akcjonariusz. 

Czytaj więcej

Najdroższe sandały w historii. 50-letnie buty Steve'a Jobsa sprzedane na aukcji

Agencja Reuters prowadzi listę najsłabszych debiutów na NYSE. Birkenstock z 11-proc. spadkiem, zakwalifikował się do „TOP20” z ostatnich dwóch lat zajmując na razie 16. miejsce.

Według Reutersa zachowanie notowań obuwniczej firmy to znak, że inwestorzy stali się znowu bardziej ostrożni.

Na zamknięciu pierwszej dla Birkenstock sesji za akcję firmy płacono nieco ponad 40 dol., o 12,6 proc. mniej niż w IPO. Przy tym kursie spółka warta była nadal ponad 8 mld dol.

Jej większościowym akcjonariuszem jest L Catterton, fundusz private equity, który ma wsparcie francuskiego miliardera Bernard Arnault i jego imperium towarów luksusowych Louiv Vuitton Moet Hennesy (LVMH).

L Catterton przejęło Birkenstock w 2021 r. W 2013 r. spadkobiercy założyciela po raz pierwszy przestali kierować firmą. Wcześniej prowadzili ją przez sześć pokoleń. Korzenie Birkenstock sięgać mają 1774 r.

W tym roku firma zanotowała 21-proc. wzrost przychodów. W ciągu trzech kwartałów odnotowała 1,12 mld euro wpływów. W tym samym czasie jej zysk netto spadł o 20 proc. do 103,3 mln euro.

Czytaj więcej

Moda „high-low”. Marki luksusowe pokochały zaskakujące współprace

Reuters przypisuje wzrost popularności klapków ich pokazaniu w tegorocznym hicie kinowym “Barbie”. Tytułowa bohaterka, grana przez Margot Robbie zrzuca na ich rzecz szpilki w jednej z ostatnich scen filmu.

Głównymi oferującymi akcje Birkenstock byli JP Morgan, Goldman Sachs i Morgan Stanley. 

Birkenstock, liczący sobie 250 lat producent znanych i nietanich klapków, zadebiutował w środę 11 października na giełdzie w Nowym Jorku. Nie trafił na dobry moment i akcje tej niemieckiej firmy straciły na wartości w pierwszym dniu notowań. Spółka trafiła na listę najsłabszych debiutów na Wall Street w ostatnich dwóch latach.

41 dol., o 11 proc. mniej niż w pierwotnej ofercie publicznej, płacono pierwszego dnia notowań firmy Birkenstock na nowojorskiej giełdzie (NYSE) za jej jedną akcję. W IPO firma sprzedawała walory po 46 dol. za sztukę, pozyskując około 0,5 mld dol. Akcje za prawie 1 mld dol. sprzedawał natomiast główny akcjonariusz. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
Wiesław Rozłucki: Na nieprawidłowości na GPW nie ma i nie będzie mojej zgody
Giełda
Nie ma mowy o bańce, największy potencjał ma GPW
Giełda
WIG20 dostał skrzydeł po danych z USA
Giełda
Były prezes GPW i członek zarządu bez absolutorium
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Giełda
Rynek IPO się budzi. Pierwszy prospekt opuścił zamrażarkę
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą