Jak podaje firma PwC, popularność oferty premium rośnie w ślad za szybko idącym w górę poziomem zamożności polskiego społeczeństwa. W ciągu 20 lat PKB per capita wzrósł o 116 proc., do ponad 50 tys. wzrosła liczba osób z majątkiem płynnym o wartości ponad 1 mln dol. Szybko rośnie liczba gospodarstw domowych, które mogą pozwolić sobie na posiadanie samochodu, a w efekcie także liczba rejestracji aut luksusowych. Aspiracje coraz zamożniejszych konsumentów sięgają jeszcze dalej.
Luksus kontra średniacy
– Premium odbieramy jako towar luksusowy, choć tak w rzeczywistości nie jest. Wchodzenie firm w ten segment to odpowiedź na nowe potrzeby konsumentów – mówi Zbigniew Niemczycki, właściciel Curtis Group. Jak dodaje, gdy sam w połowie lat 80. rejestrował prywatny śmigłowiec, to jego rejestracja miała numer siedem – dzisiaj w Polsce lata 3,5 tys. prywatnych samolotów.
– Wszystko ma swoją cenę, Polacy są dzisiaj jednym z najbardziej zestresowanych i przepracowanych narodów, 88 proc. pracuje ponad 40 godzin tygodniowo – mówi Krzysztof Badowski, partner w PwC.
W dyskusji podczas panelu „Wzrost popularności produktów i usług premium na polskim rynku w świetle rosnących aspiracji polskich konsumentów" zauważono, iż rynek towarów luksusowych wart jest już 11–12 mld zł, a w Polsce obecnych jest ponad 60 proc. marek z najwyższej półki. Rynek premium trudniej policzyć ponieważ nie da się ustalić jednoznacznych kryteriów odróżniających takie produkty od towarów marek luksusowych.
Doświadczenie i jakość
– Premium to nie tylko produkt, ale też obsługa klienta na wysokim poziomie. Oferta musi być naprawdę kompleksowa – mówi Joao Bras Jorge, prezes Banku Millennium w Polsce. Jego zdaniem liczba osób naprawdę zamożnych rośnie w Polsce wolniej niż szacują to firmy doradcze.