Wygoda warta setki milionów

Nie słabnie boom na dania gotowe. Przez 12 miesięcy wartość ich sprzedaży skoczyła o jedną trzecią

Aktualizacja: 04.08.2008 05:57 Publikacja: 02.08.2008 03:35

Wygoda warta setki milionów

Foto: Rzeczpospolita

W takim tempie jak w przypadku gotowych dań rośnie sprzedaż niewielu produktów spożywczych w Polsce. Firma Nielsen policzyła, że od czerwca 2007 r. do maja 2008 r. kupiliśmy niemal 38 mln kg dań gotowych z mięsa i warzyw w słoikach, puszkach i na tackach. Było to o ok. 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeznaczyliśmy na nie blisko 325 mln zł, o 32,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Tymczasem według analityków Euromonitora roczne wydatki Polaków na wszystkie produkty gotowe, w tym także mrożone, przekraczają już 700 mln zł.

– Dania gotowe cieszą się coraz większą popularnością nie tylko w Polsce. To ogólnoeuropejski trend spowodowany tym, że konsumenci żyją aktywniej i są coraz bardziej zamożni – mówi Krzysztof Półgrabia, dyrektor finansowy giełdowej grupy Pamapol, lidera rynku pod względem wielkości sprzedaży. Dania gotowe przynoszą ok. jednej piątej przychodów grupy. Wyniki za II kwartał spółka opublikuje w połowie sierpnia. Jak ustaliła „Rz”, przychody poszły w górę. Jednak rosnące koszty surowców i produkcji doprowadziły do spadku rentowności.

– W I półroczu podnieśliśmy ceny naszych produktów o 8 – 15 proc. – wyjaśnia Półgrabia. Na razie cen nie podniósł Riber Foods Polska, właściciel marki Delecta. W pierwszym półroczu firma zwiększyła sprzedaż dań gotowych o 33 proc. Podobne tempo zamierza utrzymać także w drugiej połowie roku.

Justyna Szejba, menedżer ds. badań i analiz rynkowych Heinz Polska, lidera rynku dań gotowych w ujęciu wartościowym, uważa, że sprzedaż dań gotowych napędza głównie rosnąca oferta produktów oraz kolejni gracze wchodzący na rynek.

W tym roku własną produkcję dań gotowych rozpoczęła Agros Nova, czołowy producent soków w Polsce. W tym roku zamierza także wejść na rynek mrożonek z marką Łowicz.

W produkty gotowe nadal inwestuje także Pamapol. Do sklepów wchodzą właśnie nowe dania firmy na tackach. Na ich wprowadzenie spółka wyda łącznie 2,5 mln zł. Jeszcze w tym roku Pamapol zakończy także wartą kilkanaście milionów złotych rozbudowę fabryki spółki MitMar. Będzie produkował tam m.in. mrożone warzywa z mięsem.

W takim tempie jak w przypadku gotowych dań rośnie sprzedaż niewielu produktów spożywczych w Polsce. Firma Nielsen policzyła, że od czerwca 2007 r. do maja 2008 r. kupiliśmy niemal 38 mln kg dań gotowych z mięsa i warzyw w słoikach, puszkach i na tackach. Było to o ok. 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeznaczyliśmy na nie blisko 325 mln zł, o 32,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Tymczasem według analityków Euromonitora roczne wydatki Polaków na wszystkie produkty gotowe, w tym także mrożone, przekraczają już 700 mln zł.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli