Wygoda warta setki milionów

Nie słabnie boom na dania gotowe. Przez 12 miesięcy wartość ich sprzedaży skoczyła o jedną trzecią

Aktualizacja: 04.08.2008 05:57 Publikacja: 02.08.2008 03:35

Wygoda warta setki milionów

Foto: Rzeczpospolita

W takim tempie jak w przypadku gotowych dań rośnie sprzedaż niewielu produktów spożywczych w Polsce. Firma Nielsen policzyła, że od czerwca 2007 r. do maja 2008 r. kupiliśmy niemal 38 mln kg dań gotowych z mięsa i warzyw w słoikach, puszkach i na tackach. Było to o ok. 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeznaczyliśmy na nie blisko 325 mln zł, o 32,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Tymczasem według analityków Euromonitora roczne wydatki Polaków na wszystkie produkty gotowe, w tym także mrożone, przekraczają już 700 mln zł.

– Dania gotowe cieszą się coraz większą popularnością nie tylko w Polsce. To ogólnoeuropejski trend spowodowany tym, że konsumenci żyją aktywniej i są coraz bardziej zamożni – mówi Krzysztof Półgrabia, dyrektor finansowy giełdowej grupy Pamapol, lidera rynku pod względem wielkości sprzedaży. Dania gotowe przynoszą ok. jednej piątej przychodów grupy. Wyniki za II kwartał spółka opublikuje w połowie sierpnia. Jak ustaliła „Rz”, przychody poszły w górę. Jednak rosnące koszty surowców i produkcji doprowadziły do spadku rentowności.

– W I półroczu podnieśliśmy ceny naszych produktów o 8 – 15 proc. – wyjaśnia Półgrabia. Na razie cen nie podniósł Riber Foods Polska, właściciel marki Delecta. W pierwszym półroczu firma zwiększyła sprzedaż dań gotowych o 33 proc. Podobne tempo zamierza utrzymać także w drugiej połowie roku.

Justyna Szejba, menedżer ds. badań i analiz rynkowych Heinz Polska, lidera rynku dań gotowych w ujęciu wartościowym, uważa, że sprzedaż dań gotowych napędza głównie rosnąca oferta produktów oraz kolejni gracze wchodzący na rynek.

W tym roku własną produkcję dań gotowych rozpoczęła Agros Nova, czołowy producent soków w Polsce. W tym roku zamierza także wejść na rynek mrożonek z marką Łowicz.

W produkty gotowe nadal inwestuje także Pamapol. Do sklepów wchodzą właśnie nowe dania firmy na tackach. Na ich wprowadzenie spółka wyda łącznie 2,5 mln zł. Jeszcze w tym roku Pamapol zakończy także wartą kilkanaście milionów złotych rozbudowę fabryki spółki MitMar. Będzie produkował tam m.in. mrożone warzywa z mięsem.

W takim tempie jak w przypadku gotowych dań rośnie sprzedaż niewielu produktów spożywczych w Polsce. Firma Nielsen policzyła, że od czerwca 2007 r. do maja 2008 r. kupiliśmy niemal 38 mln kg dań gotowych z mięsa i warzyw w słoikach, puszkach i na tackach. Było to o ok. 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeznaczyliśmy na nie blisko 325 mln zł, o 32,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Tymczasem według analityków Euromonitora roczne wydatki Polaków na wszystkie produkty gotowe, w tym także mrożone, przekraczają już 700 mln zł.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem