Pandemia mocno bije w leasing

W pierwszej połowie 2020 r. firmy leasingowe sfinansowały przedmioty o wartości 29,8 mld zł. To spadek o 24 proc.

Publikacja: 29.07.2020 21:00

Pandemia mocno bije w leasing

Foto: Adobe Stock

– Nie ma dziś na świecie gospodarki, kraju czy firmy, która nie odczuwałaby skutków pandemii koronawirusa – mówiła w środę w czasie prezentacji wyników branży Ewa Łuniewska, przewodnicząca komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Skutki pandemii odczuwa też branża leasingowa. Wakacjami leasingowymi objęła ponad 160 tys. przedsiębiorców i 360 tys. umów. Oznacza to, że co piąta umowa leasingu została objęta wakacjami. I choć na początku roku branża była jeszcze na lekkim plusie, to już w marcu w porównaniu z zeszłym rokiem odnotowała spadek o 30 proc., w kwietniu o 50 proc., a w maju o 35 proc.

– To, co dzieje się w branży leasingowej, doskonale odzwierciedla to, co dzieje się w całej gospodarce – przekonywał Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku w ZPL.

W pierwszej połowie roku przy pomocy leasingu i pożyczek udzielanych przez firmy leasingowe przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (46,1 proc. w strukturze rynku) oraz maszyny i inne urządzenia, w tym IT (32,7 proc.). Nieco rzadziej finansowali środki transportu ciężkiego (18,7-proc. udział w rynku) oraz nieruchomości i inne aktywa (odpowiednio 1,5 proc. oraz 1 proc.). W portfelu firm leasingowych przeważały transakcje leasingowe, których skumulowana wartość wyniosła 25,2 mld zł. Na pożyczki przypadło 4,6 mld zł.

Szacunki ZPL pokazują też, że odbiorcami usług branży leasingowej są głównie mikro- i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł. To 72,4 proc. w strukturze klientów firm leasingowych. Największą (53,9 proc.) i zarazem rosnącą grupą klientów są mikrofirmy.

Segmenty rynkowe

Jak wyglądała sytuacja w poszczególnych segmentach rynku?

W przypadku pojazdów lekkich po niewielkim spadku udzielonego finansowania o 2,6 proc. w pierwszym kwartale 2020 r. (licząc rok do roku) drugi kwartał przyniósł bardzo wyraźne pogłębienie spadków do -34,7 proc. Łączna dynamika finansowania pojazdów lekkich w pierwszym półroczu to -19,6 proc. W równej mierze złożyło się na nią finansowanie aut osobowych oraz pojazdów użytkowych do 3,5 tony.

– Kwietniowe załamanie finansowania pojazdów lekkich było następstwem zamknięcia gospodarki, a co za tym idzie bardzo istotnego ograniczenia działalności sprzedażowej salonów dilerskich. Wraz z odmrażaniem gospodarki przedsiębiorcy realizowali odłożone kontrakty, co pokazują dane dotyczące rejestracji nowych aut: -67,1 proc., -55,1 proc. oraz -20,5 proc. dla kolejnych miesięcy drugiego kwartału 2020 r. – wyliczał Marcin Nieplowicz.

Także segment transportu ciężkiego notował potężne spadki. W pierwszym kwartale było to 40,5 proc., w drugim 57,6 proc. – Stopniowa poprawa nastąpiła w trakcie drugiego kwartału: od -70,3 proc. w kwietniu do -58,4 proc. w maju oraz -43,7 proc. w czerwcu – wyliczał ekspert ZPL. Pierwsze półrocze zakończyło się spadkami w tym segmencie rynku na poziomie -49,2 proc., licząc rok do roku. Największe spadki były widoczne w obszarze powiązanym z międzynarodowym transportem drogowym oraz transportem zbiorowym.

Lepiej wyglądał segment maszyn i innych urządzeń, w tym IT. Dynamika finansowania maszyn wyniosła na koniec czerwca 2020 r. -7,7 proc. W pierwszym kwartale spadki sięgały -2,6 proc., w drugim było to -11,4 proc. Dynamika w drugim kwartale poprawiała się przy tym z miesiąca na miesiąc, od -24,2 proc. w kwietniu do -11,1 proc. w maju i +2,4 proc. w czerwcu.

Prognozy są kiepskie

– Najgorsze mamy już jednak za sobą – ocenia dziś branża. W czerwcu odnotowała dodatni wynik całego aktywnego portfela (0,6 proc.). Ale prognozy nie są dobre. Branża ocenia, że pandemia Covid-19 oraz związane z nią zamknięcie gospodarki przełożą się na bardzo istotne wyhamowanie tempa rozwoju rynku w całym 2020 r. Pojawiają się obawy, że po zamknięciu nawet na dwa miesiące 300 fabryk z branży motoryzacyjnej w Europie będzie brakować samochodów, które leasingodawcy będą mogli oferować swoim klientom. Branża spodziewa się utrzymania ujemnej dynamiki rynku w drugiej połowie roku.

– Aktualnie prognozowana dynamika rynku jest wyższa, niż wskazywały wyniki uzyskane za pierwsze cztery miesiące 2020 r. Sytuację diametralnie zmieniło szybkie wdrożenie tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla przedsiębiorców – stwierdził Marcin Nieplowicz. – Prognoza rynku leasingu na 2020 r., -19,3 proc., jest ostatecznie powyżej rekordowych spadków odnotowanych w 2009 r. podczas wielkiego kryzysu finansowego. Wówczas dynamika wyniosła -30,2 proc. – dodał.

A wynajem na plusie

Na tym tle zaskakiwać mogą wyniki odnotowane przez branżę wynajmu długoterminowego. Zgodnie z oczekiwaniami ekspertów Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów branża zwalniała i na koniec czerwca 2020 r. odnotowała wzrost o 3,7 proc. – W porównaniu z dwucyfrową dynamiką wzrostu w ostatnich latach to niewiele, ale w zestawieniu z wynikami osiągniętymi w tym czasie przez cały rynek motoryzacyjny nawet niewielki wzrost pozytywnie wyróżnia wynajem długoterminowy – przekonuje Rafał Merk, członek zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

– Nie ma dziś na świecie gospodarki, kraju czy firmy, która nie odczuwałaby skutków pandemii koronawirusa – mówiła w środę w czasie prezentacji wyników branży Ewa Łuniewska, przewodnicząca komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Skutki pandemii odczuwa też branża leasingowa. Wakacjami leasingowymi objęła ponad 160 tys. przedsiębiorców i 360 tys. umów. Oznacza to, że co piąta umowa leasingu została objęta wakacjami. I choć na początku roku branża była jeszcze na lekkim plusie, to już w marcu w porównaniu z zeszłym rokiem odnotowała spadek o 30 proc., w kwietniu o 50 proc., a w maju o 35 proc.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie
Finanse
Badania w czasach niepewności
Finanse
Audyt ma wiele twarzy