Platforma Detalistów, we współpracy z firmą Novitus, producentem urządzeń fiskalnych w Polsce, wdrożyła usługę e-paragonów, która po raz pierwszy w pełni zastępuje paragon papierowy. Cyfrowe dowody zakupu otrzymali już pierwsi konsumenci, a usługa – w ramach systemu Spark – będzie dostępna dla każdego sklepu wyposażonego w urządzenie fiskalne online. Odbiór pierwszego e-paragonu wraz z rejestracją zajmuje mniej niż minutę, a z funkcji płatności może skorzystać każdy posiadacz karty płatniczej korzystający z urządzeń Android i iOS. Paragon trafia w tej postaci na telefon klienta. Rozwiązanie jest już dostępne w handlu tradycyjnym, a wkrótce będzie miało zastosowanie także w sprzedaży internetowej.

Prawo zezwalające na rezygnację z papierowych paragonów obowiązuje od kwietnia 2020 r. w związku z pandemią. Jednak choć wiele firm próbowało wdrażać takie rozwiązanie to często nie spełniało ono wymogów fiskusa. Dopiero teraz zaczęło być wdrażane nowe rozwiązanie, które znosi obowiązek wydawania paragonów papierowych. Dzięki niej każdy sprzedawca w Polsce, posiadający urządzenie fiskalne online, będzie mógł wysłać elektroniczny dowód zakupu wprost na urządzenie mobilne każdego konsumenta, zastępując paragon papierowy. Trwają prace technologiczne z pozostałymi producentami urządzeń fiskalnych, aby korzystanie z usługi e-paragonów stało się coraz popularniejsze.

– Cyfrowa transformacja dosięga każdą branżę – tak jak kilka dekad temu mierzyli się z nią producenci aparatów fotograficznych, tak dziś zaczynamy wprowadzać urządzenia fiskalne do nowej epoki, bez konieczności używania papieru. Pierwszy model urządzeń obsługujących e-paragony w ramach systemu Spark uzyskał homologację Głównego Urzędu Miar i jest już dostępny – mówi Cezary Pierzan, prezes Platformy Detalistów.

To duże ułatwienie dla handlu, ale i konsumentów. Odbierając e-paragon klient nie otrzyma już do ręki papierowego wydruku – paragon zostanie zapisany w formie cyfrowej, do której właściciel będzie miał dostęp online. W efekcie dowody zakupu będą znacznie trwalsze oraz łatwiejsze do wyszukiwania, np. pod kątem analizy wydatków, reklamacji czy zwrotów. Sposób generowania, przechowywania i udostępniania e-paragonów gwarantuje odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz umożliwia zachowanie prywatności kupującego względem sprzedawcy, jak i administracji publicznej.

– Pierwsze e-paragony już zostały wydane konsumentom, co stanowi historyczny moment dla polskiego handlu. Na powszechnej dostępności cyfrowych dowodów zakupu skorzystają zarówno konsumenci, jak i biznes, niezależnie od skali prowadzonej działalności. Firmy mogą liczyć na usprawnienie obsługi, redukcję kosztów, a także wzrost zadowolenia i lojalności swoich klientów. Płatności mobilne, stanowiące część naszego systemu, dopełniają model całkowicie bezkontaktowych transakcji, które – szczególnie dzisiaj, w czasie zagrożenia epidemicznego – zwiększają higienę i bezpieczeństwo codziennych zakupów. Jednocześnie realizujemy prace nad rozwojem sieci akceptacji dla Spark w handlu tradycyjnym, jak i w e-commerce – dodaje Cezary Pierzan.

Mniej papierowych wydruków to również aspekt ekologiczny, w Polsce co roku zużywa się ok. 1 tys. ton papieru na paragony i potwierdzenia płatności.

– System oparty o smartfon, w przeciwieństwie do takich kanałów, jak e-mail czy SMS, gwarantuje odpowiedni standard usługi zgodny z wymogami administracji publicznej i pożądany przez rynek, w tym ceniących sobie prywatność konsumentów – przekonuje Cezary Pierzan. – Dodatkowo, w skali naszej gospodarki, szacunki FROB mówią o potencjale kilku miliardów złotych oszczędności rocznie z wdrożenia e-paragonów z tytułu ograniczenia tzw. szarej strefy - dodaje.

– Granice pomiędzy handlem internetowym i stacjonarnym zacierają się coraz bardziej. Współpraca i wdrożenie systemu Spark po raz pierwszy pozwala nam realizować płatności elektroniczne w handlu tradycyjnym bez udziału terminala kartowego, co daje dostęp do szeregu dodatkowych wartości dla obu stron transakcji, jak np. niższy koszt obsługi płatności – komentuje Jacek Kinecki, członek zarządu PayPro S.A., operatora systemu Przelewy24, który odpowiada za realizowanie płatności w ramach Spark.

Część usług, opartych o telefon nabywcy, jest już realizowana np. we Francji czy Danii, a także na rynkach azjatyckich. Pojawienie się na polskim, innowacyjnym rynku propozycji cyfrowego standardu obsługi transakcji było kwestią czasu. Polacy płacą zbliżeniowo – według danych NBP spośród wszystkich metod płatności aż 94 proc. stanowią płatności kartowe. Na popularności zyskują też płatności mobilne, w 2020 r. było ich aż czterokrotnie więcej niż rok wcześniej. Te, jak i inne trendy, wskazują, że digitalizacja w handlu postępuje, co powinno również mieć wpływ na sposób wydawania i odbierania paragonów.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

– Zainteresowaliśmy się praktyczną stroną wdrożenia e-paragonów, ponieważ temat ten jest bardzo ważny dla detalistów, niezależnie od skali prowadzonej działalności. Rozwiązanie Spark trafia w potrzeby wszystkich – zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw, które dzięki niemu mogą już dziś skorzystać z najnowocześniejszych usług. Jestem przekonany, że tak wyglądać będzie przyszłość handlu i usług – mówi Robert Łaniewski, prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego